Nasledovanie konkurencie.
Francúzsky vydavateľ Ubisoft odprezentoval svoje finančné výsledky za FY 2021, ktorý sa skončil 31. marca 2021. A aj napriek odkladu plejády hier sa mohol vydavateľ pochváliť skvelými číslami.
- Tržby Ubisoftu totiž presiahli 2,24 miliardy €, čo je medziročný nárast o 46%. Z toho až 72% tržieb (1,61 miliardy) prišlo vo forme digitálnej distribúcie a až 780 miliónov € prišlo cez mikrotransakcie a „player recurring investment.“
- 33% tržieb Ubisoftu pochádza z Playstation 4/Playstation 5 konzol za ktorými nasleduje PC (23%), Xbox One/Xbox Series X/S (21%), Nintendo Switch (11%), Smartfóny (8%) a ostatné (4%).
- Ubisoft hry mali v poslednom roku 141 miliónov unikátnych hráčov, pričom najviac sa darilo novému dielu Assassin’s Creed série, ktorý sa stal najrýchlejšie predávaným dielom série.
- Najúspešnejšími sériami z hľadiska mikrotransakcií sú Assassin’s Creed, Rainbow Six, The Division a For Honor.
Vydavateľ však v nasledujúcom rozhovore s investormi potvrdil, že plánuje zmeny, ktoré ovplyvnia typy hier, ktoré francúzska spoločnosť vydáva. Plány zmien ozrejmil finančný šéf Ubisoftu Frederick Duguet: „Spolu s evolúciou našich vysokokvalitných diverzifikovaných hier sa odsúvame preč od nášho sľubu vydávania troch-štyroch veľkých AAA hier ročne.“
„Už to nie je vhodný údaj o dynamike našej tvorby. Napríklad naše očakávania od finančného výkonu Just Dance a Riders Republic sú v súlade s bežnými AAA vydaniami v hernom priemysle. Taktiež sme sa rozhodli z dlhodobého hľadiska budovať vysokokvalitné free-to-play hry s AAA ambíciami“
„Toto je vývoj finančnej komunikácie a nič to nemení na skutočnosti, že naďalej očakávame vysokú kadenciu dodávanie obsahu a to vrátane veľkých prémiových vydaní a nových free-to-play hier.“
Čo to ale znamená v praxi? V posledných rokoch bol Ubisoft jedným z posledných vydavateľov, ktorého tržby výrazne kolísali z kvartálu na kvartál a to kvôli tomu, že jeho biznis závisel od veľkých období, ktoré spočívali vo vydaní veľkých hier a následnom období ticha. S príchodom iných monetizačných schém (Ubisoft spomína free-to-play a mikrotransakcie) sa však biznis diverzifikuje, čo by malo ustáliť príjmy Ubisoftu z kvartálu na kvartál.
Máme teda očakávať menej veľkých platených hier od Ubisoftu? Pravdepodobne áno. Vývojárske zdroje, ktoré by inak vytvárali prémiové veľké hry sa totiž budú venovať aj vývoju free-to-play hier, preto sa aj Duguet stráni predchádzajúcemu vyjadreniu Ubisoftu o vydávaní 3-4 AAA hier ročne.
A asi najlepšie túto zmenu v Ubisofte dokumentuje nedávne ohlásenie free-to-play hry The Division: Heartland.
„Myslíme si, že je to skvelá príležitosť, ako rozšíriť publikum našich najväčších sérií. Pri Hyper Scape (free-to-play Battle Royale hra Ubisoftu) sme sa naučili veľa. Taktiež sa učíme pri vývoji hry Roller Champions a taktiež sme sa veľa naučili pri hre Brawlhalla, ktorý rýchlo rastie.“
„A myslíme si, že teraz je správny čas čo sa týka kvalitných free-to-play hier naprieč našimi sériami na všetkých platformách, no samozrejme to bude chvíľu trvať, pokiaľ sa preukážeme viac asertívnym spôsobom. Preto chceme byť v prvom roku opatrní. Ak budeme úspešní, tak to môže mať veľmi zmysluplný vplyv na vytváranie hodnôt spoločnosti Ubisoft,“ uzavrel Duguet.