K celej záležitosti sa vyjadril PewDiePie, ktorý povedal „že neurobil nič zlé“.
Pred pár dňami vyplávala na povrch kauza týkajúca sa spoločnosti Warner Bros. Tá bola obvinená americkou inštitúciou Federal Trade Commission (FTC) z pochybenia pri kampani pre hru Shadow of Mordor.
Warner Bros. totiž zaplatila niekoľkým známych Youtuberom (vrátane Felixa „PewDiePie“ Kjellberga) „stovky až desaťtisíce dolárov“, aby spravili videá, v ktorých hru vykreslia v pozitívnom svetle. Tieto známe osobnosti dostali prístup k alfa verzií hry a nemali vo svojich videách spomenúť bugy alebo problémy s hrou, ktoré sa vyskytli počas ich testovania.
Toto všetko by bolo v poriadku, avšak kameňom úrazu je samotné označenie sponzorovaných videí. Problémom je, že podľa FTC Warner Bros. výslovne nepožiadal Youtuberov, aby označenie -„toto video je sponzorované spoločnosťou Warner Bros.“ – bolo jasne a zreteľne viditeľné. Namiesto toho im mal odporučiť, aby ho dali pod video. A pretože Warner Bros. prosila Youtuberov, aby do boxu pod videom dali aj iné informácie, samotné oznámenie, že ide o sponzorovaný príspevok sa nachádzalo až v časti popisu, ktorý sa zobrazí po kliknutí na tlačidlo „zobraziť viac“. Tým pádom sa pri zdieľaní videa na iných sociálnych sieťach (Facebook, Twitter) vôbec nezobrazí, že ide o platenú reklamu.
Správa od FTC ďalej spomína, že niektorí oslovení Youtuberi informovali svojich fanúšikov iba o tom, že dostali skorý prístup do hry Shadow of Mordor a nie, že im spoločnosť Warner Bros. zaplatila za pozitívne reakcie.
Výsledkom celej kauzy je to, že Warner Bros. dostala napomenutie od FTC a musí v ďalších svojich kampaniach postupovať v súlade s pravidlami; teda oznámenia o platenej reklame musia byť v budúcnosti dostatočne a výrazne viditeľné.
„Warner Bros. nesmie v budúcnosti vydávať videá, zaplatené v rámci marketingovej kampane, za nezávislé názory a skúsenosti nestranných videoherných nadšencov.“
Federal Trade Commission
Teda v skratke spoločnosť Warner Bros. obišla bez akýchkoľvek závažnejších trestov a dostala len „poklepanie po prstoch“. Horšie je to už v prípade Youtuberov, ktorí sú obviňovaní za klamanie fanúšikov. Teda iba jeden z nich – PewDiePie. Toho meno je ako jediné uvedené v správe od FTC.
Po odhalení kauzy sa na neho zniesla vlna kritiky jednak zo strany fanúšikov, blogerov a dokonca aj videoherných portálov. Nepáči sa im, že Pewds (ako ho prezývajú fanúšikovia), vzal peniaze za pozitívne videá a zle o tom informoval, teda ich zavádzal. Samozrejme, PewDiePie na celú kauzu reagoval vo videu.
„Čo sa vlastne stalo? Ja a mnohí ďalší Youtuberi sme boli zapojení do tohto sponzorstva. Avšak moje meno je to „najväčšie“ na Youtube a preto som bol iba ja menovite spomenutý v správe. Nebolo od nás požadované, aby sme uviedli, že ide o sponzorské video. Ale ja som to tak či tak spravil. Iní Youtuberi o tom vôbec neinformovali.“
PewDiePie
Pewds ďalej vo vyhlásení ukazuje, kde presne sa dané informácie nachádzali. Boli uvedené pod videom a viditeľné po stlačení tlačidlo „zobraziť viac“. Pripúšťa, že mohol to umiestniť lepšie alebo povedať o tom vo videu. Avšak upozorňuje, že pravidlá FTC, ktoré prikazujú dôrazne uviesť informácie o platenej reklame alebo sponzorstve, prišli do platnosti až v roku 2015, čo bolo rok po vydaní videa.
„Mnohé novinárske články ma teraz používajú ako clickbait (návnadu na kliknutie na článok) a očierňujú moje meno, i keď som neurobil nič zlé. Predtým, v roku 2015, platená reklama cez sponzorské videá na Youtube nebola ešte ošetrená (pravidlami), no napriek tomu som pod videom uviedol, že ide o platené sponzorstvo. V súčasnosti, pri takomto type videa, vždy poviem na začiatku a ešte napíšem v prvom riadku popisu, že je to platené propagovanie.“
PewDiePie
PewDiePie vyzýva ľudí, aby „hľadeli za titulky článkov“. Koniec koncov spoločnosť Warner Bros. nedostala žiaden trest okrem napomenutia. Felix dodáva, že ak by spravil niečo nesprávne, poniesol by za to následky. On si však nemyslí, že v tomto prípade pochybil.