Každý, kto si chcel niekedy vyskúšať spraviť vlastnú počítačovú hru, vie, že začať je ťažké. Game jamy ako Bratislava Game Jam alebo Ludum Dare sú dobrý odrazový mostík. Obmedzia témou a časom a pomôžu sústrediť sa na vyprodukovanie aspoň niečoho hrateľného. Nájsť si čas však nie je jediný problém. Ako si má začiatočník vybrať správny nástroj? Nejeden projekt stroskotal na tom, že autor googlil porovnania herných enginov až kým nadšenie úplne nevyprchalo.
Voľbe nástroja sa hlavne na začiatku venuje oveľa väčšia pozornosť, ako je potrebné. Dôležité sú dobré nápady a schopnosť realizovať ich. Tento článok vám teda uľahčí život tým, že vám predstaví tooly, ktoré zaručene nesklamú. Všetky sú zdarma a dokonca open source. Neprekvapia shady licenciou z ktorej ošediviete ak sa z vašej hry stane miliardový biznis. A ak ste dobrodružstvachtiví, môžete sa zapojiť priamo do ich vývoja spolu s ľuďmi z celého sveta.
Engine
Začneme srdcom, ktoré pumpuje do hier život, teda herným enginom. Godot Engine klame telom, lebo zaberá iba zopár MB, ale ponúka extrémne veľa funkcionality. Dajú sa v ňom robiť 2D aj 3D hry pre Windows, Linux, macOS, Android, iOS, webové prehliadače. Ľudia s ním exportovali projekty aj pre Xbox One a Playstation 4. Má priamo v sebe zabudovaný 2D a 3D editor, editor zdrojového kódu, debugger, live update bežiacej hry aj priamo na mobilnom zariadení, particle engine, fyzikálny engine, animačný editor a veľa ďalšieho. Má systém scén, ktorý dovolí ľahkú spoluprácu viacerých ľudí, programátorov aj neprogramátrov. Engine samotný je napísaný v C++, programovať sa v ňom dá vo vlastnom jazyku GDScript ktorý je veľmi podobný pythonu, C#, alebo už spomínanom C++. Programátori sa zorientujú veľmi rýchlo, neprogramátori o čosi pomalšie.
Za enginom stojí silná komunita, vďaka ktorej vývoj napreduje rýchlo. Okrem toho vzniká aj veľmi veľa návodov, ako s enginom pracovať. Pre začiatok odporúčam toto Intro od GDQuest,Intro od GDQuest, časť Getting Started, prípadne priamo oficiálnu Godot dokumentáciu.
Assety
Okrem hernej logiky a mechaník stoja dobré hry ešte na veľa iných pilieroch. Dva z nich,bez ktorých to nejde, sú obraz a zvuk. Ak človek robí hru sám, rozsah potrebných zručností je obrovský a je ťažké naučiť sa všetko naraz. Ak sa na to necítite, je v poriadku použiť hotové assety. Jedným z miest, kde ich hľadať, je napríklad itch.io, alebo OpenGameArt. Existuje veľa špecializovaných nástrojov na tvorbu tilesetov, pixelartu a podobne, v našom setupe však odporúčam dva všeobecnejšie. GNU Image Manipulation Program, alebo GIMP, je open source bratranec Photoshopu. Dá sa v ňom kresliť, podporuje vrstvy, rôzne filtre a má plno pluginov, ktoré z neho robia univerzálny nástroj pre prácu s bitmapami. Kde GIMP zaostáva, je vektorová grafika. Tu pomôže Inkscape, ktorý je zasa podobný Illustratoru. Má všetku potrebnú funkcionalitu na jej tvorbu. GIMP v kombinácii s Inkscapom je silná kombinácia s ktorou dokážete vytvoriť všetko v 2D. Pre 3D tu je blender.
Čo sa zvuku týka, ciest je veľa, no keďže sme už začali s všeobecnými nástrojmi, spomeniem Audacity. Tvorba zvukových efektov je zložitá. Na Bratislava Game Jam s ňou každý rok pomáhajú GrandBeats. No už iba nahrať zvuky cez mikrofón a niečo v Audacity poklikať a ponaťahovať vie priniesť magické výsledky.
Takže
Godot Engine, GIMP, Inkscape, blender, Audacity. Či už ste samotári, ktorí majú radi kontrolu a celú hru spravia sami, alebo ste hneď od začiatku team, s týmito toolmi sa vám bude pracovať dobre a brzdiť vás nebudú. Dôležité je sadnúť si k tomu, začať, príliš nesnívať a niečo dokončiť.
Autor: Matej Fandl, https://bratislavagamejam.sk/