Spotrebiteľské organizácie 18 krajín v Európe vyhlásili vojnu lootboxom

Spotrebiteľské organizácie 18 krajín v Európe vyhlásili vojnu lootboxom

 

Nie je trochu neskoro?

20 spotrebiteľských organizácií z 18 krajín v Európe spustilo koordinovanú akciu, ktorej úlohou je tlačiť na zákonodarne zbory v krajinách Európy, aby priali legislatívne nariadenia, ktoré budú regulovať lootboxy. Stalo sa tak po tom, čo Norwegian Consumer Council (NCC) zverejnil správu s názvom Insert Coin: How the Gaming Industry Exploits Consumers Using Loot Boxes, ktorá sa nečíta veľmi príjemne.

Správa totiž obviňuje spoločnosti z toho, že „vykorisťujú“ hráčov mechanikami, ktoré sú predátorské a podporujú závislosť. Žiada preto vlády, aby „zakázali klamlivý dizajn, zaviedli dodatočnú ochranu neplnoletých a pridali do hry transakčnú transparentnosť.“

59-stranový dokument NCC použil hry ako FIFA 22 či Raid: Shadow Legends ako pokusných králikov a zistili, že „obe využívajú široký arzenál trikov, aby prinútili spotrebiteľov míňať čo najviac času a peňazí vykorisťujú spotrebiteľov, ktorí dúfajú, že dostanú odmenu napriek tomu, že existuje len nepatrná šanca, že sa tak aj stane.“

Podľa NCC medzi tieto predátorské taktiky patria:

  • Využívanie kognitívnych predsudkov a zraniteľnosti prostredníctvom klamlivého dizajnu.
  • Používanie agresívnych marketingových praktík na presadzovanie predaja pri každej príležitosť.
  • Zavádzanie nezmyselných alebo zavádzajúcich informácií o transparentnosti o pravdepodobnosti výhry a prehry, ktoré je ťažko posúdiť.
  • Používanie neprehľadných algoritmov a skreslených pravdepodobností.
  • Používanie vrstiev virtuálnych mien na maskovanie alebo skreslenie skutočných peňažných nákladov.
  • Veľmi vysoké náklady na freemium hry.
  • Riziko straty obsahu kedykoľvek.
  • Zacielenie lootboxov a manipulatívnych praktík na deti.

Samozrejme, problémom je aj to, že mnoho hier, ktoré používajú lootboxy majú rating, ktorý určuje ich vhodnosť aj pre deti. Pay To Win je ďalším problémom.

„Lootboxy boli centrom mnohých kontroverzií. Našou prácou sme zistili, že predaj a prezentácia lootboxov často zahŕňa vykorisťovanie spotrebiteľov prostredníctvom predátorských mechanizmov, podporujú závislosť a zacieľujú sa na zraniteľné skupiny spotrebiteľov,“ povedala šéfka NCC Finn Myrstad.

„Napriek tomu, že sektor videohier je významným priemyselným odvetvím, do značnej miery sa vyhýba regulačnej kontrole. Prevládajúce obchodné modely sú technicky zložité a nové a mnohými autoritami považované za špecializovaný trh so zábavou.“

„Vzhľadom na veľkosť trhu a počet dotknutých spotrebiteľov by orgány EÚ mali uprednostniť regulačné zásahy. Vyzývame na množstvo opatrení vrátane zákazu klamlivého dizajnu, dodatočnej ochrany neplnoletých osôb a transparentnosti transakcií.“

Otázkou však je, či pre AAA trh nie je už neskoro. Ten sa totiž už pred časom presunul z lootbox systému, ktorý bol v hrách ako Star Wars: Battlefront II či Overwatch do Battle Pass systému, ktorý v sebe nemá prvky pravdepodobnosti. Prakticky jedinými AAA hrami s lootboxami sú športové hry s Ultimate Team-typom módov. U smartfónových hier je však situácia úplne iná...

Zdroj: VGC

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

 
 
 
 
 

Sledujte nás

Gamesite.sk
Zoznam.sk