Zbytočné platby za licencie?
Disney v posledných rokoch začalo poriadne tlačiť na pílu aj v oblasti AAA videohier. No nie cez vlastné štúdiá, ale cez spolupráce s externými vývojármi. Výsledkom toho sú napríklad hry Marvel’s Spider-Man, Wolverine, Guardians of the Galaxy, Marvel’s Avengers a plejáda Star Wars hier.
A hlavne Sony si musí spoluprácu pochvaľovať. Licencia na Spider-Mana im totiž priniesla milióny predaných kópií, vystrelila štúdio Insomniac na vrchol sveta a hlavne uzamkla postavu Spider-Mana v PlayStation ekosystéme.
Ako je však možné, že Sony sa podarilo získať tieto hry a Microsoft nemá nič? V knihe Ultimate History of Video Games to prezradil šéf Marvel Games divízie Jay Ong a vysvetlenie je prosté. Microsoft o Marvel hry jednoducho nemal záujem.
Ong v knihe prezradil, že jeho úlohou (na svoju pozíciu nastúpil v roku 2014) bolo zbaviť Marvel hry nálepky „slabé licencované hry“ a nájsť partnerov, ktorí by vytvárali kvalitné hry. Ong preto oslovil Sony a aj Microsoft. A zatiaľ čo Sony okamžite kývlo, tak Microsoft Ong-ovi odkázal, že sa chcú radšej sústrediť na vlastné herné značky.
Následne sa tak začala spolupráca so Sony. Zástupcovia PlayStation Adam Boyes a John Drake načrtli nápad vytvoriť hry na štýl Batman Arkham a chceli postavu Spider-Mana. Exkluzívnu licenciu na Spider-Man hry však v tom čase vlastnilo vydavateľstvo Activision Blizzard, no na počudovanie Onga nemali problém s návrhom na predčasné ukončenie licencie, aj keď to samozrejme nebolo zadarmo. Sony následne najalo štúdio Insomniac Games, ktoré vytvorilo prvú Spider-Man hru a vďaka jej úspechu Sony následne kompletne celé štúdio odkúpilo a v súčasnosti pracuje okrem pokračovania s názvom Marvel’s Spider-Man 2 aj na Wolverine hre.
A Microsoft? Ten sa napriek odmietnutiu prác na licencovaných hrách predsa len k licencii dostal. Bethesda ešte pred predajom spoločnosti Microsoftu vyjednala práva na vývoj Indiana Jones hry, ktorú v súčasnosti vyvíja švédske štúdio MachineGames.