Analýza hovorí jasne: Trh s krabicovými verziami vymiera už aj na konzolách

Analýza hovorí jasne: Trh s krabicovými verziami vymiera už aj na konzolách

 

Otázka času.

Zatiaľ čo PC hráči už asi ani nevedia, ako vyzerajú krabicové verzie hier, tak konzoloví hráči sa na digitál presúvajú postupne. Zatiaľ čo začiatkom Xbox One/PS4 generácie ešte jasne vládli krabicové verzie hier, tak v dnešnej dobe už prevládajú tie digitálne a tento rozdiel sa len a len zväčšuje k čomu nepochybne prispela aj pandémia COVID-19.

S novou analýzou vyšiel na internetový svet web ArsTechnica, ktorý poukazuje na postupné vymieranie krabicového trhu s konzolovými hrami. V úvode však treba podotknúť, že analýza používa dáta z NPD a teda sa týka primárne amerického trhu. No podobná trajektória je viditeľná aj u nás.

Zatiaľ čo v roku 2018 vyšlo 23,3% konzolových hier aj v krabicovej a aj v digitálnej podobe, tak v roku 2021 to už bolo iba 10,3%. To znamená, že v priemere každá desiata vydaná hra sa dočká vydania v krabicovej verzii. V reči čísel to znamená, že zatiaľ čo v roku 2018 vyšlo 321 hier vo fyzickej verzii a 1362 v digitálnej, tak v roku 2021 to už bolo 226 vs. 2182.

Z dát však vyplýva jasný trend – zatiaľ čo veľkí vydavatelia si stále môžu dovoliť a vidia zmysel fyzickej distribúcie diskov, tak sú primárnym faktorom, ktorý nakláňa ukazovateľ v prospech digitálnej distribúcie sú menšie indie hry, ktoré si nemôžu dovoliť náklady na výrobu fyzických kópii hry.

Analytici túto zmenu pripisujú k niekoľkých dôležitým faktorom. V prvom rade je tu spomínaná pandémia COVID-19, ktorá motivovala primárne k digitálnemu nákupu jednak z dôvodu zatvorených obchodov a zároveň z dôvodu pohodlnosti. V druhom rade sa Microsoft a Sony odhodlali vydať čisto digitálne konzoly v podobe Xbox Series S a PlayStation 5 Digital Edition, ktoré zákazníkov uzamykajú do čisto digitálneho ekosystému. A pre obe spoločnosti je to nepochybne výhra, pretože z digitálnych kópií majú vyššie tržby a to isté platí aj pre štandardných vydavateľov. A v neposlednom rade za to môžu aj predplatené služby na štýl Xbox Game Pass, ktoré vyslovene nie sú kompatibilné s fyzickými diskami.

Podľa ArsTechnica je teda zrejmé, že fyzické disky sú na ústupe a aj keď nepredpokladá, že by im hrozilo „vyhynutie“ v dohľadnej dobe, tak dáta ukazujú jasným smerom. Z fyzických krabičiek budú čoskoro zberateľské kúsky na štýl vinylových platní a čoraz menej hier v takejto podobe bude vôbec vychádzať.

Zdroj: ArsTechnica

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

 
 
 
 
 

Sledujte nás

Gamesite.sk
Zoznam.sk