Money, money, money…
Google ešte v novembri minulého roka spustil svoju novú hernú službu Google Stadia. Tá má byť budúcnosťou hrania bez potreby výkonného hardvéru, kde je vašou jedinou potrebou kvalitné pripojenie na internet, pretože všetky herné výpočty sa dejú v data centrách Googlu a k vám sa posiela iba obraz.
Lenže spustenie služby asi nešlo tak, ako Google očakával. Stadia v momentálnej podobe je očividne „beta“ verzia, za ktorú si musíte platiť. Odhliadnuc od mnohých zatiaľ nesplnených sľubov sa však objavil druhý veľký problém – nedostatok hier.
Prečítajte si tiež
Stadia sľubuje v roku 2020 120 nových hier a 10 exkluzivít
Prečítajte si tiež
Stadia je vyše mesiaca bez novej hry a fanúšikom dochádza trpezlivosť
Herní vydavatelia a vývojári sa totiž zatiaľ na platformu veľmi nehrnú. Áno, taký Take 2 vydal na Stadii aj Borderlands 3 a aj NBA 2K20, no veľké množstvo veľkých hráčov v hernom biznise Stadiu úspešne ignoruje. Nenájdete tam napríklad hry od Electronic Arts a Activisionu a čo je horšie, Google prakticky nemá portfólio exkluzívnych hier, ktoré by tento „výpadok“ vynahradilo. A bez hier môže byť táto platforma asi ťažko úspešná.
Herní vývojári však ukazujú prstom na Google a na ich neochotu na vytvorenie dohody, ktorá by ich motivovala, aby priniesli svoje hry na Stadiu. Web Business Insider pod rúškom anonymity vyspovedal viacerých prominentných indie vývojárov a tí sa zhodujú, že podpora od spoločnosti Google je prakticky neexistujúca: „Oslovili sme Stadia tím. Obyčajne, keď sa o to pokúsite, tak to vedie k návrhu nejakých stimulov, ak sa rozhodnete vydať hry na ich platforme. Ale ich stimuly boli prakticky neexistujúce. To je krátka verzia udalostí,“ povedal jeden z indie vývojárov.
Ďalší skonštatoval, že v službe proste nie je dostatok peňazí na to, aby sa im oplatilo vytvoriť port na túto platformu „ponuka zo strany Googlu bola tak nízka, že sa o tom neoplatilo rozprávať.“
„Keď sa pozeráme na takéto ponuky pozeráme sa na to takto: „Je tam dostatok peňazí na to, aby sme vyčlenili dostatok zdrojov, alebo je to exkluzívna zmluva, ktorá nám zabezpečí ochranu do budúcnosti?“
„Existujú platformy na ktorých chcete byť jednoducho preto, že sú tam zákazníci a chcete im ponúknuť svoju hru. To je to, prečo chceme byť na Steame alebo na Switchi. Majú veľkú skupinu hráčov a vy chcete byť súčasťou tej skupiny. Stadia to však nemá. Môžete sa na to pozerať ako na to, že sa snažíte vybudovať dlhodobý vzťah s Googlom, no pri ich histórii nevieme, či to vôbec Stadia o rok bude. Nie je šialené pomyslieť na to, pri histórii Google produktov.“
Zdá sa teda, že Google si stále myslí, že všetci naskáču na ich platformu iba preto, že je to „nový spôsob hrania,“ čo sa očividne nedeje. A z problému sa stáva cyklus – vývojári odmietajú portovať svoje hry, lebo tam nie sú hráči a hráči tam nie sú, pretože tam nie sú hry. Nepochopiteľné je to však preto, lebo prakticky každý vie, že bez priamej podpory a bez motivácie a bezpečia sa vývojári proste na novú platformu nepohrnú. Od toho je Google, aby vytvoril dostatočne atraktívne ponuky, aby tam hráčov dotiahol. Pochopil to aj Epic Games pri spustení svojej služby a tak trochu netuším, prečo si Google myslí, že ako jediní to robiť nemusí. A zas je hlúpe si myslieť, že vývojári budú investovať čas a zdroje do budovania portu pri ktorom je viac ako otázne, či sa investície doň vrátia.
Ťažko povedať, kam sa situácia vyvinie v najbližšej budúcnosti. Momentálne to ale vyzerá tak, že Stadia bude dostávať niektoré veľké hry a aj niektoré malé, no zďaleka to nebude služba, na ktorú sa budete vedieť spoľahnúť, že na nej bude všetko. Odhliadnuc od faktu, že na Slovensku zatiaľ nie je podporovaná.
Za všetko asi hovorí počet hráčov Destiny 2 na platformách:
- Dokopy: 1,03 milióna
- PS4: 370 tisíc
- PC: 381 tisíc
- Xbox One: 277 tisíc
- Stadia: 4580