Patentová prihláška na systém pre podporu predaja mikrotransakcií bola podaná ešte v roku 2015.
Americký patentový úrad včera uznal spoločnosti Activision patent na nový systém matchmakingu, ktorý podporuje predaj mikrotransakcií v hrách. Patent s názvom „systém pre podporu predaja mikrotransakcií s online hrách pre viacerých hráčov“ bol podaný v roku 2015 a opisuje algoritmy priraďovania hráčov tak, aby sa zvýšila pravdepodobnosť zakúpenia sťahovateľného obsahu.
Etickosť tzv. loot boxov a podobných mechaník je v poslednej dobe veľmi diskutovanou témou, pretože využívajú psychologické poznatky na vybudovanie potreby nakupovania, ktorá môže prerásť až do závislosti. Zdá sa, že patent Activisionu pokračuje v tomto trende a snaží sa o maximalizáciu peňažných ziskov úpravou matchmakingu v online hrách.
Patent je formulovaný veľmi všeobecne a špecifikuje niekoľko postupov vedúcich k zvýšeniu šance na kúpenie mikrotransakcií. „Napríklad, ak si hráč kúpil určitú zbraň, Microtransaction Engine môže priradiť hráča do zápasu, kde je daná zbraň veľmi efektívna. Toto môže podporiť hráča k budúcim nákupom na dosiahnutie podobných výsledkov.“ Iný príklad zasa môže spojiť nového hráča s lepším hráčom so zakúpenou výbavou. „Nový hráč sa môže túžiť stať expertným sniperom. Microtransaction Engine ho môže priradiť k hráčovi, ktorý je veľmi zručným sniperom. Nový hráč je takto podporený v herných nákupoch ako puška alebo iná výbava, ktorú používa zručný sniper.“
Po zverejnení portálom RollingStone sa patent stretol medzi hernou verejnosťou so značne negatívnymi reakciami. Komunitný manažér Destiny 2 David “deeJ” Dague rýchlo ubezpečoval na Twitteri, že Bungie takéto ovplyvňovanie matchmakingu v Destiny nepoužíva. Niekoľko hodín na to sme sa dočkali aj oficiálnej odpovede od Activisionu.
Toto bol prieskumný patent podaný v roku 2015 výskumným týmom operujúcim nezávisle od herných štúdií. Nebol implementovaný v hre.
Oficiálna odpoveď Activision
Podporovať platiacich hráčov nepriamymi výhodami a iné podobné praktiky neznejú práve lákavo a vyzerá to tak, že ak by aj v nejakej hre implementované boli, tak sú iba ťažko odhaliteľné. Tieto algoritmy sú však dobrou ukážkou toho, ako aj na prvý pohľad neškodné mikrotransakcie môžu ovplyvniť všetky aspekty herného dizajnu a nemali by sa brať oddelene. Útechou nám môže byť, že až do vypršania patentu Activisionu nebudú tieto praktiky používať iní herní vydavatelia.
Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám!