“Zrecenzujete bicykel,” oznámil mi ráno šéf. “Šéfe, čo ste sa s koňom zrazil? Veď píšeme o hrách a technike IT! Bicykel recenzujem len ak by mal USB port,” zakontroval som, ale šéf pokračoval: “Počkať… Tak má aj USB!” Tomu sa už nedalo oponovať…
…a tak sa nám v redakcii ocitol bicykel s USB portom. Bystrejší z vás pochopili, že ide o tzv. e-bike, čiže bicykel s elektro-pohonom. Ten USB port je tu len ako doplnkové príslušenstvo na nabíjanie napr. MP3 prehrávačov, navigácií alebo mobilov počas dlhej jazdy. Nie je to port, na ktorý by ste mohli pripojiť notebook so špeciálnym softvérom pre počítače, ale keď už som dal nášmu šéfovi slovo, tak som sa tomu nevyhol a pustil som sa do testovania aj v teréne…
Bicykle s benzínovým motorom poznáme už dlhšie, ale tieto nové s elektrickým pohonom sa s nimi zrovnávať nedajú. Jazda na takomto bicykli je v prvom rade obrovská zábava. Elektrický motor je nehlučný, je pomerne výkonný a má výborný dojazd na jedno nabitie. Toto riešenie je to ekonomickejšie, vkusnejšie a aj šetrnejšie k prírode (ekologickejšie). Pri prepočte nákladov dokonca vychádza často aj ekonomickejšie, čo je dnes mimoriadne dôležité. Elektrický pohon by mohol byť pohonom budúcnosti, pretože jeho prevádzka je naozaj lacná, jednoduchá a nevyžaduje žiadnu údržbu. Elektrický motor nezapácha, netreba doňho nič dolievať ani nič nastavovať.
Elektrické bicykle sú univerzálnym riešením dopravy pre všetky vekové skupiny. Pomôžu starším, zabavia mladších a stredná generácia ich môže využiť napríklad ako mestský dopravný prostriedok namiesto auta. Elektro-pohon môžete využiť samostatne bez šliapania alebo ako pomocný pohon, napr. do kopcov. Výhodou je, že keď sa vybije batéria môžete stále pedálmi došliapať až do cieľa. Mínusom je vyššia hmotnosť, pretože zopár kíl pridá motor a zopár aj batéria, takže taký priemerný bike bude vážiť o nejakých 5-10 kíl viac.
Dostupné sú rôzne verzie s rôznou „konfiguráciou“, resp. výkonom. Bežný bicykel s elektrickým pohonom má dojazd na jedno nabitie okolo 40 km a iba s motorom dosahuje rýchlosť okolo 30 km/h. Vybrať si môžete dámsku aj pánsku verziu, horský bicykel, skladačku a dokonca aj závodný bicykel s motorom, ktorý vás odvezie rýchlosťou okolo 60 km/h až do vzdialenosti vyše 100 km na jedno nabitie!
Motor sa dá prirobiť prakticky na ľubovoľný bicykel aj dodatočne, pričom ceny „stavebníc“ sa pohybujú okolo 200-250 Euro (motor sa „vloží“ do predného alebo zadného kola priamo do osi) + batérie. Zásadný cenový rozdiel robia práve akumulátory, pretože v závislosti od typu a kapacity môžete kúpiť baterku za stovku alebo aj viac ako tisícku Euro (závisí či ide o lacné olovené alebo gelové batérie alebo použijete drahšie polymérové batérie)! Cena celého bicyklu (vrátane batérií) sa pohybuje tak od 400€ pri základným modeloch až po luxusné verzia za desaťtisíce euro. My sme mali na test takú strednú triedu.
To podstatné však je, že na takéto bicykle nepotrebujete vodičský preukaz a môžete ich využívať všade tam, kde bežný bicykel, teda aj na cyklistických trasách alebo na hrádzi. Nepotrebujete ani poistenie a ani ŠPZ.
Vozidlá s pomocným motorom (dodatočne vybavené motorom) môžu byť použité na komunikáciách, pokiaľ vyhovujú vyhláške MDPT SR č.464/2009 Z.z. §23,§25. Sú zaradené do skupiny bicykle – prevádzka bez vodičského oprávnenia, bez povinného ručenia a RZ.
Ako sme testovali
Náš testovací stroj pochádza od firmy AGOGS (podľa všetkého česká značka), konkrétne ide o model „Barack“. Na prvý pohľad je to klasická “skladačka” v modernom prevedení s hliníkovým rámom a veľmi dobrou výbavou. S hmotnosťou to napriek tomu nie je najideálnejšie, pretože celý kolos mal čosi okolo 22 kg, takže útle ženy a deti potrebujú pri jeho transporte pomocnú ruku.
Bike má malé „skladačkové“ kolesá s priemerom 20“ vďaka čomu sa na ňom viac namakáte. Má síce na zadnom kole prevody (prehadzovačku), no aj tak sa na ňom šliape inak ako na povedzme 26 alebo 28“ kolách. Samozrejme s motorom je to o niečom inom! Moja prvá jazda smerovala na hrádzu, kúsok od nášho domu. Pôvodne som mal v úmysle prejsť tak 5 km a vrátiť sa bezpečne späť, lenže kilometre ubiehali ako voda v Dunaji. Obiehal som s motorom jedného unaveného cyklistu za druhým a sám som pritom nepociťoval najmenšiu únavu. Tak 15 km za mestom som sa zrazu spamätal a pozrel na ukazovateľ stavu batérie. Bol som zhruba na 2/3, takže som sa rýchlo otočil a vrátil, aby som nedajbože nevybil celý akumulátor a nemusel šliapať manuálne. Sľubovaný dojazd okolo 40-60 km je preto viac ako reálny, čo som si potvrdil aj na druhý deň s plne nabitým akumulátorom, kedy som absolvoval ešte o 15 km dlhšiu trasu (vyše 45 km) a vrátil som sa s rezervou bez dobíjania.
Asi 95% ľudí som hravo obehol, pretože moja rýchlosť bola okolo 30 km/h (výrobca udáva 29 km/h, no pri testoch sme dosiahli aj 33 km/h) a do pedálov som šliapal takmer na voľnobeh. Šlo to úplne samo a po tých 40 km som sa cítil asi akoby som práve nasadol a dal si pomalé kolečko okolo domu. Rýchlejší odo mňa boli len vytrénovaní cyklisti, ktorí mali lepšie vybavené bicykle a šliapali na vyšších prevodoch.
Počas jazdy som aj ja musel šliapať, no motoru stačilo aby som točil pedálmi minimálnou rýchlosťou a takmer na voľnobeh. Pri osi pedálov je totiž senzor, ktorý aktivuje motor. Bez šliapania po pár metroch zastavíte, no naozaj to nie je ani , no naozaj to nie je ani trochu namáhavé. Predpokladám, že je to kvôli bezpečnosti a pomáha to udržiavať aj rovnováhu. Jazdu po rovinke a menšie stúpanie zvládol motor sám, do strmších kopcov potreboval trochu pomôcť, no pri stúpaní aj on citeľne spolupracoval. Zadné kolo má prehadzovačku, takže sa to dalo dobre zvládnuť. Len pre úplnosť, motor má vlastná prevod a prehadzovačka nemá vplyv na jeho rýchlosť.
Konštrukciu testovanej skladačky som zatiaľ neopisoval. Dobrý obraz si totiž môžete urobiť na základe fotografií. Bike je od základov konštruovaný ako elektrický, takže je tu priamo priestor s pre akumulátor na jeho kostre. Motor je integrovaný do zadného kola priamo na osi. Celý bicykel sa dá veľmi jednoducho rozložiť a zložiť bez akýchkoľvek nástrojov. Dokonca aj pedále sa dajú po zatlačení pružiny sklopiť, čím vám zaberú v kufri auta menej miesta. Batéria je uložená v špeciálnom puzdre a dá sa ľahko vybrať a vymeniť. Na boku je malý kľúčik, ktorým sa „štartuje“ (zapína elektrina). Okrem toho máte na ľavom riadidle malý poistný vypínač a na pravom prepínač medzi manuálnym a automatickým motorom (riadený „došlap“ podľa rýchlosti).
Batéria má hore tlačidlo, ktoré rozsvieti podľa kapacity 5 diód, takže môžete vidieť približný stav nabitia a odhadnúť koľko ešte môžete ísť ďalej, prípadne či nie je čas vrátiť sa domov. Zjednodušený monitoring vám poskytnú aj diódy na pravej rukoväti, kde je umiestnené aj ovládanie pohonu. Je podobné ako na motorke – točíte tu rukoväťou, čím „pridávate plyn“.
Na dobíjanie akumulátoru je dodávaný podobná adaptér aký používajú väčšie notebooky. Jeden koniec pichnete do konektoru na batérii a druhý do bežnej 220V elektrickej zásuvky. My sme ho nechali dobíjať cez noc, no podľa slov výrobcu sa nabije za 1,5 hodiny tak na 80% a za 3 hodiny na 100%, čiže by ste si mohli spraviť výlet z Bratislavy napríklad do Trnavy (asi 50 km), tu si dať väčší obed, popri tom dobiť v reštaurácii akumulátor a odviesť sa späť.
Motor je bezúdržbový, čiže stačí bežná údržba bicyklu a možno občas trochu namazať kolá. Náklady na nabíjanie predstavujú len pár centov, no treba rátať s obmedzenou životnosťou batérií (po zhruba 1000 nabíjacích cykloch ju treba vymeniť, čo predstavuje investíciu niekoľko stoviek pri kúpe novej).
Pri našom pátraní na internete sme našli niekoľko dodávateľov a výrobcov, ktorí dokážu prerobiť akýkoľvek bike na e-bike naozaj za pár Euro. Slušný motor so všetkým, čo k tomu patrí, môžete mať na svojom starom bicykli už tak za tri stovky – samozrejme kvalitnejšia batéria môže montáž predražiť aj na trojnásobok. Je to rozhodne lacnejšie ako auto a do mesta je to zaujímavé riešenie. V ponuke sú tiež elektrické skútre (cena od 1 000 euro), ktoré sú neskutočne tiché, no už sa na ne treba pozerať ako na malé motorky.
Vrcholom bolo, keď sme našli na slovenskej stránke www.euwell.sk/auta.html malé dvojmiestne mestské auto! Za cenu cca 6900 Euro môžete mať skutočné elektrické auto, ktoré má rýchlosť 75 km/h a dojazd 140 km na jedno nabitie – ideálne na jazdy po meste. Nabíja sa pritom v bežnej elektrickej zásuvke (8 akumulátorov) a jeho spotreba na 100 km predstavuje len 1,78 Euro!!! Samozrejme za 3-5 rokov budete musieť vymeniť 8 akumulátorov (800 nabíjacích cyklov), no stále je to nepomer oproti benzínovým motorom.
Aj tu vidíte, že elektromobil a elektrobicykel majú pri jazde na menšie vzdialenosti veľkú budúcnosť. Bez námahy sa odveziete desiatky kilometrov bez dobíjania, netreba riešiť špeciálny servis, sú tiché, nevypúšťajú škodlivé emisie a navyše je ich prevádzka super ekonomická a aj zábavná! Elektrický pohon u nás jednoznačne zabodoval a zmenil naše doterajšie vnímanie. Dávame mu jednoznačne zelenú.
Technické špecifikácie:
Typ |
skladací elektrický bicykel |
Farba |
matná čierna |
Rám |
Aluminium 6061.T6 |
Ráfky |
Strong 20'', alloy twin wall |
Plášte |
Kenda 20×1,75 nebo 20×1,95 puncture resistant |
Prehadzovačka |
Shimano Tourney RD-TX51 (6 rýchlostí) |
Brzdy |
Tektro M530 – V type |
Predná vidlica |
Zoom 190 odpružená |
Riadidlá |
Zoom – výškovo nastavitelné 100 – 115 cm |
Sedlo |
Grand Star – čierne, gélové |
Sedlovka |
Zoom odpružená |
Blatníky |
Čierny ABS plast |
Hmotnosť |
18,5 kg + 3,5 kg batéria |
Max.zaťaženie |
110kg |
Dojazd |
60km v PAS režime |
Batéria |
AE energy, Lithium-Polymer 360 Wh (36V / 10Ah) |
Doba dobíjania |
5,5 hodiny |
Pohon |
Asistované šlapanie (PAS) / Akcelerátor |
Typ elektromotora |
Bezkartáčový v zadnom náboji |
Výkon max./nominálny |
400W / 250W |
Priemerná rýchlosť |
30 km/h |
Max. stúpanie v režime PAS |
16% v PAS režime |
Výbava |
stojan,USB napájací konektor na riadidlách,svietiace kryty ventilov |
Elektrický bicykel na testovanie poskytla spoločnosť: www.ecyklo.sk
Orientačná cena: 1 049 €
Výrobca: www.agogs.com/agogs-barack