RECENZIA: Sakuna: Of Rice and Ruin - Keď Devil May Cry stretne Stardew Valley

RECENZIA: Sakuna: Of Rice and Ruin - Keď Devil May Cry stretne Stardew Valley

 

Čo priniesla kombinácia akčného vraždenia démonov a farming simulátora? Bohyňu, ktorej sa nechce ani vraždiť, ani farmárčiť.

Farming simulátory zažívajú v dnešnom hráčskom svete menšiu renesanciu pre tých, ktorí o tento netypický žáner zakopnú. Ako chlapca z dediny ma nikdy digitálna záhradka nebavila, keďže som si skutočného rýľovania užil v detstve až-až. Keď vyšlo Stardew Valley, spočiatku som len nechápavo krútil hlavou nad konceptom, ktorý hra prinášala. Okrem toho sa na nás spustila séria hier Farming Simulator, ktorá je podľa mňa jedným z vrcholov bizarností vo svete videohier. O niekoľko rokov na to vyšiel nový Animal Crossing na Nintendo Switch a ja som opäť nechápal, prečo toľko ľudí obhospodaruje statky z jednotiek a núl. Spolu s Animal Crossingom začali vychádzať aj rôzne články a štúdie, ktoré poukazovali na benefity videohier pre ľudskú psychiku, a ja som musel zbystriť pozornosť. Na tú správnu simuláciu farmárskeho života som si ale ešte musel počkať. Spasiteľom, na ktorého som čakal, mala byť až hra Sakuna: Of Rice and Ruin.

V úvode hry sa pomedzi tutoriál dozvedáte príbeh bohyne Sakuny, ktorá si v Panteóne bohov spraví poriadny problém a najvyššia bohyňa ju za trest pošle s niekoľkými bludnými dušami na opustený ostrov, ktorý má za trest vyčistiť od démonov. Na ostrove sa spolu s partiou smrteľníkov, ktorí sa tešili na pokojný posmrtný život, ako Sakuna ubytujete na ryžovej farme a začnete plniť úlohu od najvyššej.

Hra vám najprv ukáže tú „zábavnejšiu” časť – čiže mlátenie démonov v 2D leveloch. To je svižné, energické a intuitívne, takže si vás malá ukvákaná bohyňa ľahko získa. Sakuna má dva klasické typy útokov – rýchly a silný. Tie v rôznych kombináciách spúšťajú smrtiace kombá, v ktorých oponentov vyhadzujete do vzduchu alebo z nich spravíte projektil, ktorý pošlete do hromady nepriateľov. Okrem toho máte „manu” a sériu skillov, ktoré ju spotrebúvajú. Skilly, ktoré chcete používať, si vyberiete z prehľadného menu s názornými ukážkami. Schopnosti a kombá vám postupne pribúdajú so zvyšujúcim sa levelom a zlepšujú sa tým, že ich používate. Spestrením bojov je stuha, ktorou má Sakuna opásané kimono. Tá zároveň slúži ako klasický „grapling hook”, umoýňujúci vám zbesilo skákať po leveloch, dostať sa na inak neprístupné územia a, hlavne, priťahovať nepriateľov k sebe alebo seba k nepriateľom. Levely sú vďaka poschodiam a skrytým územiam zaujímavé. Ak by som musel niečo „bojovému aspektu” hry vytknúť, bola by to možno nízka variabilita nepriateľov a nie príliš výrazní bossovia. Hra totiž vďaka mobilite postavy ponúka obrovský priestor na pohyb po mape. O to viac zamrzí, že pri väčšine bossov stačí „hooknuť sa“ zaňho a útočiť.

Po hodine hrania som mal pocit, že Sakunu ovládam a vyhýbam sa útokom ako šaolinský mních. Vtedy vám ale hra ukáže svoju druhú tvár, konkrétne simuláciu pestovania ryže. Osobne som sa toho aspektu obával, keďže som s podobnými hrami nemal skúsenosti. Na malom poli pri chalúpke v srdci ostrova som začal na naliehanie smrteľníkov sadiť ryžu. Pestovanie ryže prebieha formou monotónnych minihier. Samozrejme, začnete sadením rastliniek do vody, tie musíte následne kompostovať, udržiavať hladinu vody na poli a vytrhávať burinu. Keď ryža dozreje, musíte ju zožať, vysušiť, odložiť do sýpky a tam ju mlátiť a lúpať. Na hre na prvý pohľad vidno, že je určená primárne pre východný trh, a tak trochu počíta s tým, že tušíte, akým procesom si ryža prechádza, kým sa dostane na váš tanier. V tomto som bol výrazne pozadu a niektoré minihry mi spočiatku vôbec nedávali logiku. Navyše vás hra zasype štatistikami o teplote a vlhkosti ovzdušia, stave pôdy a kompozícii kompostu, ktorý pripravujete. Našťastie, hra vás až tak veľmi netrestá, ak nezozbierate úrodu hodnú majstra farmára. Váš jedálniček netvorí len ryža a pokojne môžete svoju dedinu uživiť aj jedlom, ktoré podonášate z výprav, to ale nebude pridávať také zaujímavé bonusy ako jedlo s ryžou.

Vaše farmárčenie prebieha na pozadí herného roku, v ktorom každé ročné obdobie trvá tri dni. V ideálnom prípade počas dňa stihnete ísť na výpravu a spraviť niečo na poli. Niektoré farmárske úkony vám ale vezmú celodennú energiu, a tak vám na výpravu nezostane čas a energia. Energia je reprezentovaná statusom“ fullnes” a najskôr si všimnete, že vám došla, keď sa vám prestane regenerovať život. Môžete to risknúť a potiahnuť výpravu, kým vám nezostane menej životov, alebo sa pobrať domov. Ak počas výpravy zomriete, vraciate sa na jej začiatok bez predmetov, ktoré ste pozbierali, takže riskujete časť svojho progresu.

Okrem pestovania ryže sa hra snaží robiť aj simulátor medziľudských vzťahov, aby ste si smrteľníkov, ktorí sú na ostrove s vami, obľúbili. Túto časť si užijete, len ak zvládate „anime” spôsoby rozprávania príbehu. Rozhovory medzi postavami balansujú na hranici „cringu” a niekedy som sa pristihol pri tom, že ma až tak nezaujímajú. Hlavná dejová línia sa sleduje pomerne ľahko, takže ak niekoľko rozhovorov preskočíte, pravdepodobne o nič dôležité neprídete. Vaša „osada” je takisto miesto, kde sídlia majstri na crafting. Ten spĺňa všetky požiadavky, ktoré by ste od neho čakali. Zbrane a brnenie sú rôznorodé vďaka „skrytým silám”, ktoré vo výzbroji odomknete, až keď splníte určitú úlohu, napríklad zabijete určitý počet konkrétnych nepriateľov alebo „vylootujete“ konkrétnu surovinu. Málokedy som sa sústreďoval na odomykanie týchto síl, takže aj keď vraždíte a zbierate všetko zaradom, skôr či neskôr danú silu odomknete.

Sakuna poteší najmä fanúšikov anime a japanofilov. Z rozhovorov postáv cítiť východnú kultúru, ktorá považuje za dôležité česť a samostatnosť jedinca. Tieto myšlienky veľmi verne pretavuje aj do hry samotnej. Ak máte pri niektorých hrách pocit, že tutoriály a rady pre začiatočníkov vás až príliš vedú za ručičku počas celej hry, pri Sakune sa vám to nestane. Skôr sa pristihnete pri tom, že googlite, v akej vysokej vode sa má pestovať ryža, pretože si v hre viete nastaviť, akú vysokú vodu chcete mať v záhradke, no netušíte, aká výška má byť tá správna.

Naše hodnotenie

Sakuna: Of Rice and Ruin je na polceste medzi akčnou 2D plošinovkou a simulátorom farmárčenia. Dynamický bojový systém striedajú pokojné minihry s farmárčením.

Klady

  • nezvyčajná syntéza žánrov
  • chytľavý bojový systém
  • vizuály krajiny naprieč ročnými obdobiami

Zápory

  • hra počíta s tým, že viete o pestovaní ryže všetko
  • monotónne bossfighty
  • dej nemusí chytiť každého

Informácie o hre

Sakuna: Of Rice and Ruin

Sakuna: Of Rice and Ruin 2020

 

  • Platforma: Nintendo Switch
  • Žáner: 2D akčné RPG/farming simulátor
  • Vydavateľ: XSEED Games
  • Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: XSEED Games

Trailer ProGamingShop.sk

Korekcia: Zuzana Mladšíková

Galéria

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

 
 
 
 
 

Sledujte nás

Gamesite.sk
Zoznam.sk