Sériu Dragon Quest som vždy uznával ako vysokokvalitnú RPG sériu, no nikdy som nepovažoval jej príbehy za niečo, čo by bolo viac, než len doplnkom kvalitnej hrateľnosti. Preto ma veľmi prekvapila ôsma časť, ktorá obsahuje veľmi podarené rozprávanie, skvelo napísané postavya nenásilný, úprimný humor. Nedá sa síce povedať, že by šlo o dej epických rozmerov známych z Final Fantasy, to by celé vyznenie hry muselo mať iný artštýl, no ešte nikdy sa mi nestalo, aby ma pri hre Dragon Quest tlačil dopredu práve príbeh.
Začiatok sa nesie v klasickom duchu podobných japonských RPG, a tak hráč nevie, kto je, kto sú postavy, ktoré s ním putujú, a nepozná ani dôvod putovania. Nič nedostane ako na tácke, nitky príbehu sa totiž odhaľujú pomaly. Tak, ako sa pred vami odkrýva svet, odkrývajú svoje vnútro aj postavy. Možno by som aj povedal, že na prvý pohľad ma postavy nezaujali (koniec koncov majú svoj špecifický štýl), ale hneď ako sa zadefinovali a otvorili, zamiloval som si ich.
To malé panovačné zelené čudo je kráľ Trode. Tá biela kobyla je jeho dcéra, princezná Madea.Ten s červenou čelenkou, to je vaša postava a ten tlsťoch je lúpežník Yangus. Celú skupinu (a k tomu ešte niekoľkých ďalších) spojil osud kráľa, ktorý bol svojho času človek, no zlý mág Dhoulmagus ho z neznámeho dôvodu premenil na príšeru. Od toho okamihu ho prenasleduje, aby sa s ním náležite porátal. Príbeh je napísaný fantasticky, nakoľko Dhoulmagus je neustále krok pred vami a všade, kam prídete, vidíte len skazu, ktorú tam spôsobil. Rozprávanie sa navyše strieda s retrospektívnymi sekvenciami, ktoré skvelo dopĺňajú už tak zaujímavý príbeh.
Titul Dragon Quest VIII: Journey of the Cursed King vyšiel prvýkrát v roku 2004 na PlayStation 2, kde sa okamžite stal veľkým hitom. 3DS verzia nie je remakom ako v prípade Dragon Quest VII, je len portom, no obsahuje niekoľko výrazných noviniek, kvôli ktorým sa podľa mňa hru rozhodne oplatí zahrať znova. Ešte než prejdem k samotným novinkám, v krátkosti popíšem hrateľnosť.
Na rozdiel od predchádzajúcich dielov, Dragon Quest VIII neobsahuje žiadne classy, tie boli nahradené systémom zbraní. Každý druh zbrane (meče, kopije, luky, sekery, bumerangy, a tak ďalej) obsahuje svoje vlastné schopnosti, ktoré sa dajú odomknúť investovaním bodov získaných po levelovaní. Každý druh zbrane je akýmsi priamočiarym stromom schopností so svojimi originálnymi skillmi.
Okrem tohto rozvoja postáv je tu aj ďalší, tradičnejší. Charaktery dostávajú po levelovaní z času na čas aj vopred stanovené kúzla či schopnosti, ktoré ale predtým nikde napísané nevidíte, preto je ich získanie vždy akýmsi prekvapením. RPG systém ponúka široké možnosti využitia, nakoľko v bojoch si môžete ľubovoľne meniť zbrane a nakoľko sú odomknuté schopnosti viazané na konkrétny druh zbraní. Je to ako keby ste si menili classy počas bojov na počkanie, čo je v rámci RPG žánru unikátne. Tento, na prvý pohľad jednoduchý, no pri hlbšom analyzovaní prepracovaný systém, ponúka doslova nekonečné množstvo rôznych stratégií.
Súboje sú koncipované v tradičnom štýle série, a teda ide o ťahový systém, počas ktorého postavy útočia pekne po sebe. Oproti siedmemu dielu nejde o nič nové, pretože stále útočíte buď klasickými údermi, mágiou, či špeciálnymi schopnosťami. Výraznou novinku je však schopnosť „Tension“, ktorou môžu postavy naboostovať svoju energiu o niekoľko úrovní a následne spôsobiť nepriateľom väčšie zranenie alebo naopak vyliečiť viac strateného HP.
Hovorí sa, že čo nie je pokazené, to neopravuj a v prípade súbojov v Dragon Quest to platí dvojnásobne. Aj keď systém ostal v základe nezmenený, veľké množstvo schopností a rozličných nepriateľov robia z každej bitky nádherný taktický zážitok, ktorý si najviac užijete pri ťažkých súbojoch s bossmi. Tých je tu habadej a každý poriadne prevetrá vaše strategické schopnosti.
JRPG bývajú v drvivej väčšine lineárne, a táto hra nie je výnimkou. Našťastie, obsahuje skutočne monumentálne otvorené prostredia na mape sveta, v ktorých sa môžete pri nepozornosti stratiť. Obsahujú aj početné miesta nesúvisiace s príbehom, ktoré vás môžu na chvíľu zabaviť, kvôli čomu budete mať pocit, že vlastne hráte nelineárnu hru. Časom sa ale možnosti presunu po svete rozšíria o rôzne iné prostriedky než len vaše nohy a hra sa stane skutočne open-world.
Nechýbajú zábavné mini-hry v tradičnom kasíne, kde si obľúbenci hazardu môžu vychutnať ruletu, herné automaty alebo súboje v aréne s monštrami, ktoré predtým sami musia chytiť. Zároveň sú tu prítomné aj tradičné mini medaily, ktoré hľadáte po celom svete.
Skvelým prídavkom do hrateľnosti je systém craftingu, ktorým si môžete vyrábať rôzne užitočné veci, od klasických liečivých rastlín až po vylepšené verzie vašich zbraní či brnenia. Všade po okolí sa nachádzajú police s knihami, ktoré často obsahujú nové recepty. Okrem toho si môžete skúšať kombinovať veci úplne sami a prichádzať tak na nové kombinácie.
Čo je teda v 3DS verzii nové? Nuž, tou najviditeľnejšou zmenou je odstránenie zastaraného systému náhodných súbojov a umiestnenie nepriateľov priamo na mapu. Tentokrát už vidíte všetkých pekne pobehovať po prostredí v celej ich prirodzenej kráse. Boli pridané nové cutscény, niektoré postavy sú po novom nadabované, post-game obsah bol rozšírený o nové dungeony a hra obsahuje aj celkom nový alternatívny koniec.
Taktiež si je možné do svojej party pripojiť dve úplne nové postavy, chytať nové príšery, užívať si intuitívnejší systém craftingu, zrýchľovať si súboje alebo spraviť quick save, kde sa vám len za chce. Tým si môžete uľahčiť situácie, keď budete neustále počas boss fightov umierať, nakoľko si tak priechod dungeonmi musíte zopakovať znova a znova. Tvorcovia všakpočas hry do menuneumiestnili funkciu load, čiže quick savy si môžete nahrať len tak, že hru úplne reštartujete. Inak si hru môžete ukladať klasicky len v kostoloch, čo pridáva hre na náročnosti.
Do tejto verzie tiež pribudol fotografický mód, ktorým si jednoducho môžete robiť screenshoty, pričom do nich môžete umiestňovať vaše postavy v rôznych pózach. Tento prvoktam nie je len tak z rozmaru, ale má využitie aj pri bočných questoch. Budete ich dostávať od jedného roztržitého pána, pre ktorého budete musieť vždy niečo nafotiť, napríklad dôležitú budovu, monštrá či situácie. Za určitý počet odfotených miest dostávate odmenu.
Pochváliť musím aj skvelú grafiku s výbornými textúrami, ktorá teda vyzerá na 3DS skvele. Oproti PS2 verzii ide ale o downgrade, čo je pochopiteľné. Chýbajú niektoré efekty, celé je to viac zubaté a ani celkové nasvietenie sveta nie je také výrazné. Veľkým mínusom je, že hra nepodporuje 3D efekt. Ten si môžete vychutnať len v menu. Oproti orchestrálnemu soundtracku z PS2, 3DS ponúka len syntetizátorovú hudbu. Počúvať sa to, samozrejme, dá, nakoľko hudba je sama o sebe opäť fenomenálne skomponovaná.
Naše hodnotenie
Informácie o hre
Dragon Quest VIII: Journey of the Cursed King 2017
Kompletná remastrovaná edícia Dragon Quest VIII: Journey of the Cursed King. Na vreckovej konzole od Nintenda sa tak znovu odohrá klasické RPG, ktoré sériu Dragon Quest predstavilo európskym hráčom a bude väčšie než kedykoľvek predtým, s dvojicou nových hrateľných postáv, väčším množstvom vedľajších úloh a možnosťou bojovať s netvormi za pochodu.
- Platforma: 3DS
- Žáner: RPG
- Výrobca: Level-5
- Distribútor v SR: Conquest
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Conquest