Účelová myšlienka? Nemyslím si. Dobré časy konzolového hrania sú preč. Na jednej strane za to môžu hráči samotní, na druhej tomu značne pomohol Microsoft.
Nechápte ma zle, ale ako ostrieľaný hráč, ktorí si pamätá Commodore 64 a s radosťou si vychutnával hry na čierno-bielom televízore v spoločnosti Atari 2600, už nemôžem ďalej v tichosti stáť v kúte a brnkať si prstom po perách.
Herný priemysel s napätím očakáva príchod deviatej generácie herných konzol a niektorí jednotlivci to znášajú dosť ťažko. Myslím hlavne tých, ktorí plačú nad výbehom Sony a na dennej báze čakajú na akékoľvek informácie o novom PlayStatione. Prakticky každý deň sa na známych fóra objaví zaručená informácia o PlayStation 5, ktorá je na ďalší deň dementovaná, a takto to pokračuje dookola.
Na druhej strane barikády stojí Microsoft a usmieva sa. Poznáme názov a dizajn nového Xboxu, jeho výkon, funkcie a možnosti. Sony zatiaľ mlčí. V tomto bode prilievajú olej do ohňa rôzne konšpirácie, že prečo o novom PlayStatione nič nevieme.
My však vieme dosť a to zatiaľ stačí. Poznáme architektúru, vieme, že bude podporovať hardvérový raytracing, ponúkne špeciálne navrhnutý čip, ktorý vylepší zvuk. Taktiež pribudne super rýchle SSD a mnoho iného. Vrátane vylepšeného DualShocku s haptickou odozvou.
Prečítajte si tiež
Prečo mlčíš, Sony?
Vráťme sa však k podstate myšlienky, pretože Microsoft svojou víziou kazí konzolové hranie. A viete prečo? Pretože súčasnú generáciu prehral a prehral ju na plnej čiare. Nebudem tu rozoberať absolútne nezvládnutý štart a dianie po tom všetko. Spoločnosť z Redmondu totiž pre záchranu Xbox divízie siahla po nekalých zbraniach, ktoré sú však pochopiteľné.
Microsoft začal „počúvať“ hráčov a povedal si, že je skvelý nápad spojiť konzolové a PC hranie. Však prečo nie? Disponujú Windowsom a Xboxom. Ideálny recept na úspech je priniesť ucelený ekosystém, a ten sa podaril. Dnes ho poznáme pod názvom Xbox a predovšetkým jeho skvelou službou Xbox Game Pass.
Vravíte si, že na jednej strane hovorím o tom, že Microsoft kazí konzolové hranie, ale na druhej strane velebím Game Pass. Áno, pretože pre hráčov, súčasných hráčov, je toto ideálna voľba. Ale ak sa na to pozrieme z druhej strany, tak nebyť prepojenia Xboxu s hráčmi na počítačoch, tak je herná divízia Xboxu po infarkte, pretože stáli na jednom mieste a rozhýbali sa veľmi pomaly.
A to, že opäť nakúpili pár štúdií, ktoré by mali vytvárať obsah pre Xbox, neznamená automaticky zdarný úspech. Toto predviedli už za čias Games for Windows Live a neskončilo to vôbec dobre. Ak sa pozriem na portfólio štúdií, tak môžem povedať, že možno dve štúdia dokážu produkovať vysoko rozpočtové hry s mainstream zameraním, ostatok je len do počtu s nejasnou budúcnosťou.
A prečo teda vlastní kazí to pomyslené konzolové hranie? No pretože ponúka „konzolový“ obsah každému a hlavne, núti toto robiť aj ostatných. Pozrime sa teraz na dianie okolo first-party titulu Horizon Zero Dawn, ktorý bol výlučne PlayStation exkluzivitou.
Nie, ja to nenesiem ťažko a v jednej rovine tomu rozumie a chápem, ako sa na vec pozerajú súčasní hráči. Tým je jedno kde a na akej platforme hrajú, proste sa chcú hrať. Ja netvrdím, že toto je zlý prístup, ale je to prístup, ktorý ničí konzolové hranie a môže mať dopad na celú túto platformu.
Začnime tým pádom vysielať všetku produkciu z Netflixu či HBO v bežnej komerčnej televízii a pozrieme sa na to, aký to bude mať dopad na tieto služby. Však je to to isté…
Na druhej strane tu máme Sony, ktoré sa snaží taktiež načúvať hráčom. Výsledkom je aj Horizon Zero Dawn na PC, ale nie preto že by chceli. Je to preto, že ich k tomu núti Microsoft a dnešní hráči, ktorých si tento gigant vychováva.
Microsoft jednoducho nevytvára ďalšiu generáciu konzol. Táto spoločnosť totiž vytvára novú generáciu platformy, ktorá ponúkne „všetok obsah“ pre všetkých a na všetkých dostupných zariadeniach. Pre niekoho super, pre iných problém.
Čo teraz s exkluzívnym obsahom, ktorý je ťahákom akejkoľvek služby či platformy? Oplatí sa investovať milióny, ak výsledok v rámci predajov docielime aj ponúknutím nášho exkluzívneho obsahu pre všetkých? Toto bude potrené skôr či neskôr zodpovedať a Microsoft by si mal uvedomiť, kde je s Xboxom (konzolou) jeho miesto.
Nová generácia ešte ani nezačala a už tu máme ďalšie detaily o ďalšom, menej výkonnom, Xboxe, ktorý má zatiaľ kódové označenie „Lockhart“. A to nehovoríme, že ešte k nám možno neskôr príde nejaká najslabšia vsuvka za , ktorá bude určená výlučne na streamované hranie (pozn. toto je hypotetická myšlienka). K tomu všetkému tu máme vyhlásenie Phila Spencera, ktorý tvrdí, že minimálne ďalší rok bude Microsoft držať pri živote všetky platformy Xboxu.
Microsoft nehrá férovo a narúša rokmi overenú stratégiu, ktorá mne vyhovovala a určite vyhovuje stále mnohým. Je však otázne či nás je viac ako tých, ktorým je to jedno.
Tento text je subjektívnym názorom autora a nereprezentuje názor celej redakcie, alebo webu Gamesite.sk.