…neviem, prečo to niektorí nevidia.
Povedať, že som toho pri predstavení Google Stadia (tom, ktoré prebehlo pred niekoľkými dňami) veľa nečakal, by bolo asi málo. Jasné, hovorí zo mňa skepticizmus. Lenže nie skepticizmus z streamovania ako takého, ale skôr z iných vecí. Na konci tohto streamu som však dostal ešte menej, ako som čakal.
Všetkým bolo jasné, že dostaneme cenu, dostaneme dátum vydania (ktorý sme nedostali) a dostaneme dostupnosť z hľadiska krajín. Lenže nedostali sme asi to najpodstatnejšie. Cieľovú skupinu. Tých problémov, ktoré subjektívne vidím je však viac a preto si zaslúžia samostatný článok. Začneme však prvým a základným…
PRE KOHO JE VLASTNE STADIA?
Mne je jasné, že herné streamovanie je budúcnosťou. A tým nemyslím to, že ostatné spôsoby hrania sa jednoducho vyparia. Vždy totiž budú existovať PC nadšenci, ktorí sa vyžívajú v skladaní počítačov. Vždy budú existovať hráči s nestabilným pripojením a vždy budú existovať ľudia, ktorým je zrejmé, že lokálne hranie je a vždy bude lepšou alternatívou.
Prečítajte si tiež
Google Stadia: 65 hodín streamovania hier v 4K vám „zožerie“ 1TB dát
Lenže, aký dôvod majú títo hráči na to, aby prestali so svojim zaužívaným spôsobom hrania a prešli na čisto streamovanie? Žiadny. Nižšia celková cena? To ich nezaujíma, pretože vďaka lokálnemu hardvéru (PC alebo konzole) za ktorý si zaplatili, majú bezlagové hranie v tej najvyššej kvalite. A áno, určite sa nájdu tí, ktorí síce majú konzolu alebo PC ale zároveň sa nehrajú tak často, čiže by ich ponuka Stadie mohla zlákať…ale
…problémom zostáva fakt, že Sony už svoju streamovaciu službu má. A má ju vo viacerých krajinách ako Stadia plánuje spustenie. A pokiaľ sa Stadia rozšíri, tak svoju službu začne poskytovať aj Microsoft. Prečo je to problém? Lebo títo dvaja giganti majú oveľa lepšiu ponuku, ako chudobných 30 hier, ktoré ponúka Google.
Je zrejmé, že vybudovanie hernej knižnice s chvíľu trvá, no úprimne je mi Googlu až ľúto. Lebo všetky hry, ktoré ponúka (až na výnimku jednej) ponúka aj konkurencia. A tá ma navyše hromadu exkluzívneho obsahu. Čiže v momente, keď sa Playstation Now a Project xCloud dostanú do použiteľného stavu, nebude žiaden dôvod mať Stadiu. Iba, že by vás lákala ich ponuka jednej exkluzívnej hry.
Môžete namietať, že Google založil vlastné štúdio, no je jasné, že asi ťažko od nich v najbližších rokoch niečo uvidíme.
Okay…čiže väčšina bežných hráčov sú mimo „cieľovej skupiny.“ Kto je ďalší? Hráči na smartfónoch. Tzv. casual hráči. Niečo vám však o nich poviem. Oni nie veľmi radi platia za hry. Teda…áno. Cez mikrotransakcie. Ale neviem si predstaviť mobilného hráča, ktorý zaplatí 10€ mesačne za predplatné Stadie a následne ešte 60€ za každú hru, ktorú si bude chcieť kúpiť.
Nie som zamestnancom Googlu a som si istý, že tento projekt je podporený výskumami a číslami, no sedliacky rozum mi nedá.
VÝHODA KTORÁ JE VLASTNE NEVÝHODOU
Už som sa jemne dotkol faktu, že Microsoft a Sony chystajú (alebo majú) streamovacie služby. A do rovnakých vôd mierim opäť. Z môjho pohľadu je ich prístup oveľa oveľa lepší. Google sa nám snaží nahovoriť, že mať hardvér je chyba. Budúcnosť je v ich serveroch.
Lenže, prečo nenechať zákazníka sa rozhodnúť? Prečo nemôžem mať doma Xbox/Playstation, kde zažijem ideálny zážitok a keď som náhodou na cestách, tak si zahrám rovnakú hru na smartfóne, alebo na notebooku, ktorý používam na prácu. Mne to príde oveľa flexibilnejšie a hlavne oveľa kvalitnejšie. Áno, stojí to viac, ale aj tak.
A keď nechcem mať Xbox a ani Playstation, opäť nás to vráti do otázky, ktorú som položil vyššie. Čo ponúka Google, čo Sony a Microsoft nemajú? Jednu exkluzívnu hru? O kvalite Playstation exkluzivít asi nemá zmysel hovoriť a Microsoft nakupuje a vytvára nové štúdia, ktorých úlohou bude vytvorenie exkluzívneho obsahu pre Xbox platformu. S čím chce konkurovať Google? Jedným štúdiom? Ktorého hru tak skoro neuvidíme?
To nás privádza k ďalšiemu problému, ktorý súvisí s tým, čo Google prezentuje ako najväčšiu výhodu. A tým je fakt, že nie je naviazaný na žiaden hardvér. Ja viem, že výpadky internetu nie sú každodennou záležitosťou. Ale čo keď? Nebolo by v tej chvíli fajn mať doma konzolu na ktorej si hru pustíte bez ohľadu na to, aké stabilné pripojenie momentálne máte? Podľa mňa aj celkom hej.
Čo tým chcem povedať je to, že ponúkať službu, ktorá je závislá „iba“ na streamovaní a tváriť sa, akú voľbu ponúkame hráčom je tak trochu smiešne. Lebo skutočná voľba by to bola, ak by sme mali na výber. Pri Stadii to tak nie je.
FALOŠNÝ POCIT SLOBODY
A keď sme už pri tej slobode. Môžete hrať na ktorekoľvek obrazovke. Pokiaľ je to Pixel 3 smartfón. Nechcem sa pri tejto kapitole veľmi pozastavovať, pretože mi je jasné, že počet podporovaných zariadení sa bude rozširovať, ale aj tak mi príde trochu divné...“môžete hrať kde chcete, pokiaľ to „kde“ je presne zariadenie, ktoré máme na mysli my.“
A nehovoriac, že samozrejme musíte používať Chrome. Ktorý keď odmietate používať, tak máte smolu. A vzhľadom na to, ako sa Google hajzelsky správa k ostatným prehliadačom (Microsoft testuje Edge na Chromium jadre, ktorý Google blokuje na Youtube napriek tomu, že má rovnaké jadro ako Chrome a to isté robí aj Firefoxu), je to pádny dôvod na obavu.
A samozrejme. Na hranie na telke potrebujete Chromecast, ktorý vám Google s radosťou predá. A aby sme nezabudli, ich (ne)revolučný ovládač, ktorý stojí 70$. Hádam bude stáť za to.
Toľko k slobode.
REPUTÁCIA GOOGLU JE KATASTROFÁLNA
Takže. Aby sme si to zhrnuli. Nevieme vlastne, kto je cieľová skupina Google Stadia. Google má dve streamovacie monštrá, ktoré sa naň plánujú vrhnúť a Stadia nemá žiaden exkluzívny obsah, ktorým by konkurovala. Tým pádom je jasné, že je to beh na dlhú trať.
Lenže to prináša zásadný problém. Google nedokáže byť trpezlivý. Google je schopný zabiť ktorýkoľvek projekt, ktorý v krátkom časovom horizonte neprinesie zisk. Dokázal to niekoľkokrát a dokázal to opakovane. A teraz sa vás spýtam úprimne. Skutočne veríte so svojimi peniazmi službe, ktorá ešte len začína a spoločnosti, ktorá to v momente slabých výsledkov jednoducho zabalí?
Ale poďme na to príkladom. Okay. Stadia chce 9,99€ mesačne. A chce od nás, aby sme si nové hry kupovali v plnej sume. Skutočne by ste im zaplatili 60€ za Cyberpunk 2077 na Stadii? Čo ak Google jedného dňa vypne servery? Ak by ste mali disk na klasickej konzole, tak jednoducho vložíte disk a hráte Cyberpunk ďalej. Pri Stadii? Môžete sa rozlúčiť aj so svojou hrou a aj so svojimi peniazmi.
Najväčším problémom je, že konkurencia má veľký náskok. A otázkou zostáva, či bude mať Google dostatok trpezlivosti, aby ich dobehli. Ja hlasujem za nie. Som nadšenec nových technológií a z profesionálneho hľadiska je pre mňa Stadia fascinujúca. Ale určite by som nechcel byť odkázaný na vôľu Googlu a ich serverov. To v žiadnom prípade.
INTERNET NÁŠ KAŽDODENNÝ
Nie sme v dobe dial-upu, ale tváriť sa, že poskytovatelia internetu u nás sú dokonalí je asi naivné. Ak aj máte VDSL internet, ktorý rýchlosťou stačí, vo väčšine prípadov máte naň krásne 300GB FUP mesačne. Hodina streamovania Stadie vo FullHD rozlíšení vám zožerie viac ako 10GB. To znamená 30 hodín hrania mesačne a dovi dopo. A to samozrejme nehovorím o fakte, že reálne budete na hranie potrebovať rýchlejší internet ako uvádza Google, nakoľko požiadavky sú uvedené čisto ako tie pre streamovanie. Čiže neberie do úvahy, že na domácom pripojení je pravdepodobne pripojených viac ľudí. Pozerá váš brat Netflix? Vaša mama si na Youtube pozerá video? Určite vás to poteší.
Navyše, Google stále neprezradil svoj tajný recept na potlačenie vysokej odozvy. Možno preto, že je to súčasťou tajomstva, alebo preto, že žiadne neexistuje.
Jasné…viem, že situácia sa zlepší a to možno veľmi skoro. Ale spoliehať sa na to, že Google dovtedy vydrží? Ha ha ha ha… A to sa bavíme o situácií u nás. Lenže, keď to možno neviete, situácia v USA, ktoré bude pravdepodobne primárnym trhom pre Stadiu je ešte horšia. Hlavne oblasti mimo veľkých miest majú v mnohých prípadoch jedného poskytovateľa, ktorý svojich zákazníkov drží ako rukojemníkov s brutálnymi obmedzeniami a poplatkami.
A to je presne môj strach. Že pokiaľ sa Stadia nerozbehne a nerozbehne sa rýchlo, tak Google to vzdá. Lenže osobne to rozbehnutie nevidím. Príchod 5G, ktorý by mal zlepšiť možnosť mobilného dátového pripojenia je stále ďaleko a tváriť sa, že to bude liek na všetko je naivné. Čiže napríklad na Slovensku je streamovanie cez mobilné dáta utópiou a keď západné krajiny sú na tom možno lepšie, tak neobmedzené dáta vám nedá nikto.
Streamovanie bude veľkou súčasťou herného priemyslu v budúcnosti. O tom nepochybujem. Ale myslím si, že prístup Microsoftu a Sony, ktorí považujú streamovanie ako jednu z možností pre svojich zákazníkov je oveľa oveľa lepší.
CYKLUS PROBLÉMOV
Takže. Ako vidím Google Stadiu ja? Že čelí cyklu problémov z ktorého bude len ťažké nájsť cestu von. Nemá exkluzívny obsah. Lenže na to, aby nejaký vybudovali, potrebujú čas. Lenže Google je netrpezlivá firma, ktorá to možno veľmi rýchlo vzdá. Jej reputácia však odrádza potencionálnych zákazníkov. Lenže, keď nebudú zákazníci, tak Stadia nemá budúcnosť. Jej obchodný model je však založený na slepej viere, že hráči budú nutnosť streamovania považovať za výhodu.
A hlavne. Konkurencia nespí. A je to konkurencia, ktorých herná ponuka ďaleko prevyšuje tú od spoločnosti Google. Takže momentálne…s existenciou Playstation Now a príchodom xCloud. Pokiaľ nie ste obrovským fanúšikom Googlu, nevidím dôvod na to, aby ste Stadiu „riešili.“ Alebo inak. Momentálne neexistuje zmysel existencie Stadie.
Tento text je subjektívnym názorom autora a nereprezentuje názor celej redakcie, alebo webu Gamesite.sk.