Aj keď v mnohom s Epicom nesúhlasím, pasivita Valve nepomáha ničomu.
Nedávno som sa dostal s kolegom z redakcie do „vášnivej“ argumentácie ohľadom toho, čo sa momentálne deje na poli PC hrania. Miesto, kde slovo exkluzivita doteraz neexistovalo sa stalo divokým západom, kde si každý robí čo chce a doplácajú na to hráči. Teda. Nedoplácajú, ale sú nahnevaní. Lebo ľúbia Gabena a ľúbia Steam. Nechcú ho opustiť, lebo im poskytuje všetko čo potrebujú. Ale Epic má iné plány.
A teraz vám predstavím pohľady oboch z nás. Názor kolegu bol taký, že síce rešpektuje snahu Epicu o vstup do PC digitálnej distribúcie, ale myslí si, že radšej mali počkať, vyvinúť klient do prijateľnej podoby (tá súčasná je totiž minimom toho, čo je potrebné na fungovanie) a následne spustiť celú show. Mali by tak konkurencieschopný obchod a potencionálne väčšiu šancu a hlavne by nenasierali hráčov tým, že ich „nútia“ do inštalácie klienta, ktorého nechcú.
Môj argument bol jednoduchý. Aj keď sa vám nemusí páčiť počínanie Epicu s exkluzivitami, tak jedno je jasné. Bez nich to na tomto trhu nepôjde. Teda, Epic zobral peniaze, ktoré vytlačil z Fortnite, zbúchal klienta do použiteľnej podoby a následne začal investovať do dôvodov, prečo si ich obchod nainštalovať. Pretože, buďme k sebe úprimný. Aj keby bol Epic klient skvelý a použiteľný, aj tak by naň mnoho hráčov neprešlo. Argumenty?
- „Všetky hry mám na Steame.“
- „Do Epicu investujú čínania.“
- „Čo nie je na Steame, to neexistuje.“
- „Nechcem si rozdeľovať knižnicu.“
- „Už teraz mám dosť klientov, načo mi budú ďalší.“
Veď to poznáme. Namiesto toho Epic zobral, skúpil hry, ktoré sú medzi komunitou populárne a očakávané a týmto chce hráčov „donútiť“ k akceptácii ich obchodu. A v čase, keď prestane do exkluzivít investovať a studňa s názvom Fortnite vyschne, budú mať plne rozbehnutý biznis s prepracovaným obchodom, ktorý bude akceptovaný u drvivej väčšiny PC hráčov a jedinou skupinou odporcov budú „Steam zealots,“ ktorí si klienta nenainštalujú nikdy a preto pre Epic Games nie sú zaujímaví, pretože oni by si ich klienta nenainštalovali ani keby bol ich obchod najprepracovanejší na svete. Stačí si položiť otázku: Nainštaloval by som si Epic Games Store, keby mal rovnaké ceny ako Steam, nemal exkluzívne hry len preto, aby viac peňazí išlo vývojárom? Ak je vaša odpoveď nie, tak viete prečo Epic investuje tak ako investuje.
Podľa mňa však GOG ukazuje jasne, že spustiť digitálnu distribučnú platformu bez exkluzívneho obsahu je totálny nezmysel. Pretože, vlastne keď si to tak uvedomíme, tak Steam je v drvivej väčšine počítačov práve pre exkluzivity. Takmer každá jedna AAA PC hra v posledných rokoch prišla so Steam kódom v krabičke a vyslovene vám Steam vnútila, aj keby ste ho nechceli. Tváriť sa, že Steam je niečo dobrovoľné je nezmysel. A áno, viem že Valve k využívaniu Steamworks nikoho nenútilo, ale trh bol nastavený tak, že pokiaľ nie ste na Steame, tak neexistujete. A GOG ukazuje, že pokiaľ nemáte niečo, čím k sebe pritiahnete ľudí, tak k vám jednoducho neprídu. A staré hry predávané za drobné nie sú niečo čo by firmu vytiahlo z biedy (nedávno zažil GOG prepúšťanie). Keby bol Cyberpunk 2077 exkluzívny pre GOG, tak to je iná vec. Lenže na to má asi CD Projekt RED príliš „dobré srdce.“
Prečítajte si tiež
CD Projekt predaje Thronebreaker: The Witcher Tales zatiaľ veľmi netešia
Čo ma však na celej situácii zaráža najviac je ležérnosť Valve. Tí momentálne síce plačú a sťažujú sa, že Epic je neférový, ale nič s tým nerobia. Stále si berú svojich tradičných 25% z každej jednej transakcie, stále sú pasívny a stále nerobia nič preto, aby situáciu riešili. Ich prístup je presne taký istý, ako keď sa herná komunita ozvala, že niektoré hry, ktoré sa dostávajú na Steam tam nemajú čo robiť. Odpoveď Valve?: Komunita to vyrieši….máte možnosť vrátenia peňazí…tu máte systém kurátorov a taktiež aj zložité algoritmy, ktoré vám budú ukazovať len hry, ktoré chcete. Namiesto toho, aby si miliardová korporácia najala zopár ľudí, ktorí spravia aspoň jednoduchý „quality check.“ Či tá hra nie je assetflip, či nie sú assety kradnuté, či nepropaguje zvrátené myšlienky.
Teraz? Valve je ticho a dúfa, že má dostatočne lojálnych zákazníkov na to, aby situáciu ustála. Lenže neustojí. Odliv kvalitných AAA hier zo Steamu je realitou. Ubi sa na Steam postupne vykašle, EA tam nie je, ActiBlizz tiež a aj keď Bethesde prvý pokus s vlastným launcherom nevyšiel, myslím si, že sa o to v budúcnosti pokúsi znova. Čiže Valve si ako Pilát umýva ruky nad situáciou, ako keby sa ich ani netýkala. A potom budú vyplakávať, aká je konkurencia nefér. Tak o ňu bojujte…Nespoliehajte sa na to, že kvôli nejakej tradícii vám hráči zostanú verní.
Pretože v momente keď bude Epic Games Store v solídnej forme a nebude mu chýbať nič podstatné, tak už nebude jediný argument, prečo by som mal zostať Valve verný. Aj tak mám hry porozhadzované medzi niekoľkými klientami, ďalší z nich mi skutočne neublíži. Myslím si, že Valve stále žije v období spred 4-5 rokov. Sme jednotka, dominujeme trhu, nepotrebujeme robiť nič, pretože trh rozhodne.
A trh síce rozhodne, ale pre Valve to bude znamenať, že ich pozícia nebude taká neotrasiteľná ako kedysi bola. A výsledok? Ak si budete chcieť zahrať všetky hry, budete musieť mať tak či tak nainštalovaný aj Epic Games Store. A ako som spomínal, keď bude ich klient v solídnej forme, tak osobne pôjdem radšej za nižšou cenou alebo väčším podielom pre vývojárov v Epicu, ako podporovať Valve, ktorí síce majú na riešenie problémov vždy originálny prístup, no namiesto viery vo vlastné schopnosti sa spoliehajú, že ich fanúšikovia to za nich vyriešia.
Čiže nie….Aj keď sa môžeme tváriť, že cesta bez exkluzivít existuje, tak si musíme priznať že neexistuje. GOG je toho dôkazom a doterajšie fungovanie Epicu tiež. A vlastne…aký je dôvod kúpiť si konkrétnu konzolu? Hry, ktoré si nemôžete zahrať inde. Pripravme sa teda na to, že v momente keď Epic prestane kupovať exkluzivity, bude ich obchod synonymom PC hrania, rovnako ako Steam, Origin, Battle.net a ďalší klienti. Teda, pokiaľ s tým Valve nemieni niečo robiť. A momentálne sa zdá, že nemieni.
Tento text je subjektívnym názorom autora a nereprezentuje názor celej redakcie, alebo webu Gamesite.sk.