Pri pohľade na ponuku distribútora Electronic Arts môžeme sa „svätú trojicu“ označiť tituly Mass Effect 3, Battlefield 3 a Star Wars: The Old Republic. Battlefield aj SWTOR boli prezentované live gameplayom priamo na tlačovej konferencii EA – pokiaľ ste nesledovali live stream, môžete si ju zo záznamu pozrieť na YouTube(viď nižšie).
Toto preview sa však bude venovať čisto iba tretiemu dobrodružstvu veliteľa Sheparda. Áno, aj ME3 sa objavilo v rámci tlačovej konferencie, prezentácia tohto titulu sa však obmedzila iba na gameplay trailer, ktorý bol značne zostrihaný a skôr ako hru pripomínal jeden z Hollywoodskych akčných filmov, kde o dramatické prestrihy nie je núdza. Neviem si reálne predstaviť, že by podobné prestrihy boli samozrejmosťou aj počas hrania – hráča by iba dezorientovali.
Dostali sme sa však na uzavretú prezentáciu priamo v biznis stánku EA, kde sme sa v krátkosti stihli stretnúť aj s Dr. Rayom Muzykom. Prezentované demo nás však utvrdilo v tom, že ME3 bude presne to, čo by od hry fanúšik prvých dvoch dielov očakával. Začnime krátkym načrtnutím situácie – prvá časť dema bola zameraná na prezentáciu boja a odohráva sa v rámci komplexu laboratórií, kde sa stretávame aj so známymi postavami z predchádzajúcich hier, konkrétne s Mordinom (jeho hlášky v ME2 sú nezabudnuteľné) a s romantickým objektom niektorých hráčov jednotky, s Liarou. Okrem nich sa na scéne objavuje aj mysteriózny Krogan, ktorý je pravdepodobne ženského pohlavia, nakoľko v deme Mordin hráčovi hovorí „ochraňuj Krogana, je zraniteľná!“. Zároveň sa stretávame aj s novými nepriateľmi, ktorí patria do frakcie Cerberus – z nich zaujali najmä Guardiani so štítmi (na ich likvidáciu je potrebné skombinovať špeciálne schopnosti a strelné zbrane) alebo Assault Troopers s jetpackmi, vďaka ktorým sú pomerne mobilní.
Pozrime sa na novinky, ktoré sme si počas boja stihli všimnúť. Gro hrateľnosti opäť vychádza z klasického princípu „cover“ strieľačiek z pohľadu tretej osoby. Oplatí sa teda kryť, v tomto smere dostal Shepard nové možnosti pohybovania sa, ako sú kotúle medzi jednotlivými krytmi. Zároveň vývojári pridali aj zbraň na blízko – pomocou Omni-Blade môžete „dokončiť“ postreleného nepriateľa, čo sa môže v niektorých situáciách určite hodiť. Samozrejme ostalo zachované užívateľské rozhranie a možnosť taktickej pauzy, počas ktorej zadáte spolubojovníkom ďalšie úlohy a rozkazy.
Mimochodom, v rámci boja ešte spomeňme situáciu, kedy sa na konci dema objavil boss. Prezentujúci vývojár zvolil Rambo štýl a využíval krátkodobé vylepšenie brnenia a spomalenie času a protivník – robot bol zničený hrubou silou. Podľa jeho slov je však možné zvoliť opatrnejší prístup a zničiť iba pilota robota – robot samotný nebude zničený a hráč ho potom môže využiť vo svoj prospech.
Z ďalších noviniek spomeňme bohatšie možnosti prispôsobenia si jednotlivých aspektov v rámci RPG prvkov. Hráči tak k dispozícii dostanú tzv. „weapon bench“, kde si môžu upravovať zbrane podľa vlastnej predstavy – k dispozícii je viacero módov a upgradov, ktoré ovplyvňujú jednotlivé atribúty zbrane. Čiastočná voľnosť pribudla aj pri vylepšovaní schopností. Podobne ako v dvojke si po získaní novej úrovne môžete rozdeliť body do schopností, tie majú dokopy 6 úrovní vylepšenia. Do 3 úrovne sa vylepšujú všetky rovnako, od 4 do 6 si však môžete pri ich zlepšení vybrať jeden z dvojice atribútov. Vyhovuje vám radšej slabšia ale dlhšie aktívna vlastnosť alebo preferujete kratšie trvanie, ale o to silnejší účinok? V Mass Effect 3 si budete môcť vybrať.
Druhá časť dema sa odohrávala na Zemi, ktorá je pod veľkým útokom Reaperov. Táto časť bola hlavne zameraná na vzbudenie emócii v hráčovi (konfrontácia s vystrašeným chlapcom a prestrihy na neho počas útoku Reaperov) a nám pripomenula film Vojna Svetov. Ako sa vyjadrili vývojári, situácia v ME3 sa neobmedzuje iba na prežitie Zeme a ľudstva, ale ide o všetky žijúce organizmy vo vesmíre. V tejto časti sme sa stretli aj s kapitánom Andersonom a záverečná cut-scéna nám svojim dramatickým soundtrackom pripomenula film Inception.
Aby sme teda naše dojmy z Mass Effect 3 nejako zhrnuli – ME3 má našliapnuté na to, aby bolo výborným uzavretím celej trilógie. O tom snáď nikto nepochybuje, BioWare ukázali, že vedia, ako vytvoriť atmosférický svet a ako prezentovať príbeh. Trojka sa zároveň neobmedzuje a nespolieha iba na tieto základné stavebné kamere ale vývojári sa snažia do hry priniesť aj niektoré novinky – upravovanie a tvorbu zbraní, prepracovanejšie RPG prvky a kopu ďalších drobností.