Pod pomerne neznámym názvom Dishonored sa skrýva najnovší počin štúdia Arkane Studios a dizajnéra Harveyho Smitha, ktorý sa podieľal na prvých dvoch hrách zo série Deus Ex a taktiež sa podpísal aj na dizajne Thiefa 3.
Pravdepodobne prvou vecou, ktorá nás po spustení dema napadla bola, že celkový look a dizajn okolitého sveta je nám povedomý a keď Harvey spomenul, že pri vývoji im pomáhal chlapík, ktorý sa podieľal aj na tvorbe legendárneho City 17 z Half-Life 2, bolo všetko jasné. Kvalitu a krásu herného sveta Dishonored táto čiastočná podobnosť štýlu samozrejme vôbec negatívne neovplyvňuje. Keď sme už pri hernom svete – hra sa odohráva v Londýne v 17. storočí, nie však na našej Zemi, ale v alternatívnej realite, kde mala industriálna revolúcia pomerne značný vplyv na bežný život. Na každom kroku tak môžete vidieť rôzne zariadenia, ktoré využívajú Tesla energiu. Spomeňme rôzne strážne veže, robotov ala Strider z Half-Life 2 alebo "elektrické dvere". Jednoducho povedané (a budem sa opakovať), Dishonored má špecifický grafický štýl, ku ktorému sa primiešala aj príchuť steampunku = chválime.
Na hrateľnosti je poznať rukopis Harveyho a jeho skúsenosti s Deus Ex. Dishonored taktiež ponúka pomerne štedrú slobodu pohybu a riešenie jednotlivých situácii. K dispozícii je klasická brutálna cesta, okrem strelných zbraní môžete využívať aj zbrane na blízko a to všetko kombinovať s rôznymi schopnosťami. V rámci alfa-dema nám však bol predstavený najmä tichší štýl, ktorý taktiež využíva schopnosti (v tomto prípade nebojové), ako je rýchly teleport na krátku vzdialenosť (Blink) alebo super-dlhý skok. Hlavný hrdina okrem toho dokáže klasicky skákať alebo sa nakláňať spoza rohov. Stealth zložka nie je v hre samoúčelne a jej využitie je podporené výborným dizajnom úrovní, ktorý umožňuje plnohodnotný herný zážitok pri stealth spôsobe hrania – spomeňme využívanie rôznych zákutí, skákanie po strechách alebo využívanie okien na vstup do budovy. Samozrejme, nejde o nič nové a podobný koncept ponúkol už prvý Deus Ex, odvtedy však prešlo veľa rokov a podobné hry sa prakticky neobjavovali.
Pozrime sa ešte na schopnosti hlavnej postavy – potešilo nás vyvolávanie krýs, tie sa hodia vo viacerých prípadoch. Po zneškodnení protivníka treba jeho telo odpratať, pretože ak by ho našiel iný strážca, spustí alarm a pre hráča to samozrejme znamená možné problémy. Krysy však dokážu telo pomerne rýchlo obhrýzť a "odstrániť". Treba si však na ne dať pozor, nakoľko napádajú aj živé osoby, čoho je možné využiť, pokiaľ treba "zabaviť" stráže. Krysu taktiež možno "ovládnuť" a využiť ju vo forme na diaľku ovládanej mobilnej kamery. Podľa Harveyho bude v hre viacero miest, kam sa môže dostať iba krysa a pokiaľ plánujete tichý postup, môžete vďaka nej spoznať okolie a zároveň sa aj lepšie pripraviť. Mimochodom, podobne ako v Thiefovi aj v Dishonored je možné sledovať dianie v ďalšej miestnosti cez kľúčovú dierku a podobne ako v Deus Ex je možné zamknuté dvere aj rozbiť (napr. pomocou jednej zo schopností).
Na záver ešte príklad unikového plánu v prevedení ala Dishonored. Predstavte si, že ste zneškodnili svoj cieľ, utekáte cez balkón. Za vami 10 strážcov, pred vami strážna veža, ktorá vás zbadala a spustila alarm. Vrátiť sa nemôžete a ak skočíte umriete. Na prvý pohľad bezvýchodisková situácia, vďaka schopnostiam však pomerne jednoducho zvládnuteľná. Stačí teleport na spomenutú strážnu vežu, zoskočenie z nej a adios amigos. V písanej forme to vyzerá možno nezaujímavo, v praxi je to však pomerne efektné a štýlové. Zároveň v hre funguje aj špeciálny systém chaosu – podľa štýlu vášho hrania je ovplyvnená aj situácia v rámci mapy – časti levelu, kde daná misia začína a končí.
Suma sumárum vyzerá Dishonored veľmi zaujímavo. Kombinácia vyššie spomenutých prvkov robí z tohto titulu jedinečnú záležitosť. Pokiaľ sa nič neočakávané nestane, kritika bude nadšená – už len treba dúfať, aby ho prijalo aj masové publikum. Dishonored vychádza budúci rok…