Wargaming zostal verný svojej bojovej tradícii, tentoraz však v hre Caliber vylezieme z tankov a nepriateľom sa postavíme osobne, z očí do očí.
„Caliber je o tímovej práci, nie vašom osobnom skóre.“
Wargaming
Na kolínskom Gamescome tento rok v rámci Európy debutovala aj novinka od „tankistov“ z Wargamingu – Caliber, strieľačka vynikajúca hneď dvomi vecami: pohľadom z tretej osoby a autentickými modelmi hrateľných členov špeciálnych jednotiek.
Hru vyvíja štúdio 1C Games (Men of War, IL-2 Sturmovik) a podľa Alexeja Morozova, šéfa marketingu spoločnosti Wargaming, s ktorým na Gamescome mali to potešenie stretnúť sa, na nej pracuje 50 až 60 ľudí. Aj keď je prevedením diametrálne odlišná od sveta World of Tanks, využíva rovnaký biznis model ako „Tanky“– v hre môžete nakúpiť za skutočné peniaze vybavenie, pri strete s nepriateľmi vám však nedodá žiadnu strategickú či inú výhodu. Caliber zatiaľ vychádza len platforme PC ako free-to-play titul, podľa hovorcu Wargamingu je však v prípade záujmu zo strany hráčov možné, že hra sa dočká aj konzolových verzií.
Táto hra však popravde bola stvorená pre klávesnicu a myš. Berte to ako postreh od niekoho, kto hru s ovládačom zbožňuje.
Gamesite.sk počas hrania Caliberu – vpravo stojí, dramaticky zahalený „v tieni“. Alexej.
Caliber je jednoduchou hrou… ak sa viete trafiť
Tentoraz má Wargaming v hľadáčiku aj hráčov, ktorí siahajú po takejto zábave rekreačne. Caliber je hrou na 15 minút, na rozdiel od mnohých iných online hier vám stačí zahrať si jedno-dve kolá, aby ste sa odreagovali, a potom môžete spokojne vypnúť počítač a ísť robiť niečo, mno, užitočnejšie – napríklad umyť riad či vyvenčiť psa. Inými slovami, hra vás môže osloviť, aj keď nemáte na hry veľa času, čo aspoň ja považujem za veľký benefit.
Nebezpečná štvorka
Hráči si pri štarte novej hry volia, za ktorého zo štvorice operatívcov – členov špeciálnych jednotiek – chcú hrať. Ako už určite tušíte, títo elitní bojovníci sa nelíšia len výzorom, ale najmä funkciou, akú v tíme zohrávajú.
- Assault (útočník): Je to prvý člen tímu, ktorý takpovediac prejde dverami. Jeho zbraň má stredný dosah.
- Support (podpora): Kryje spolubojovníkov, je to najtvrdší člen tímu, vhodný pre začiatočníkov.
- Medic (lekár): Najdôležitejšia časť tímu. „Keď padne, celá jednotka je v r*ti“, povedal nám na Gamescome so všetkou vážnosťou Alexej. Každý na neho musí dávať pozor, pretože vás dokáže vyliečiť aj oživiť, a taktiež dokáže zabíjať nepriateľov. A že muži nedokážu robiť viac vecí naraz!
- Sniper (ostreľovač): Bojovník na veľkú vzdialenosť, kryje spoluhráčov, aby ich nikto neprekvapil od chrbta.
Od vydania má hra ešte ďaleko. Všetko, čo sme na Gamescome videli, je stále „work in progress“, tzn. nedokončená práca.
Zostava tímu je vždy rovnaká, každá rola v ňom má len jedno zastúpenie.
„Herné postavy majú také autentické vybavenie, ako je len možné – sú to naozajstné špeciálne jednotky. Pri vývoji hry sme pracovali nielen s verejne dostupnými zdrojmi, ale oslovili sme aj samotných dodávateľov zbraní, ktorí zásobujú armádu, a taktiež aj bývalých členov elitných jednotiek,“ povedal pre Gamesite.sk Alexej Morozov z Wargamingu.
„Samotná gameplay však už úplne realistická nie je – nepriatelia, napríklad, nepadajú už po jednej rane. Tomuto sme sa chceli vyhnúť. Je to stále hra, neželáme si, aby niekoho stresovala.“
{embed_video //www.youtube.com/watch?time_continue=4&v=LLLDzs6Im_o}
Iný kraj, iný mrav
V budúcnosti budú dostupné rôzne výzory postáv, tzv. kolekcie, nakoľko aj výzor skutočných špeciálnych jednotiek sa postupne, z roka na rok, menil. Tieto kolekcie jednotiek budú vychádzať na mesačnej báze.
Na výber momentálne máme z ruských, poľských, nemeckých a amerických špeciálnych jednotiek, neskôr budú na výber aj ďalší, exotickejší operatívci. Odlišujú sa nielen výzorom a pochopiteľnej aj národnosťou, ale aj tým, akým štýlom si plnia svoju rolu v tíme. Poľský medik z GROMu, napríklad, nelieči parťákov klasickým spôsobom – postupným navyšovaním zdravia, ale vyhadzuje lekárničky. Medik inej národnosti má zasa AoE (Are of Effect) spôsob liečenia. Niektoré národnosti operatívcov, resp. jednotky, sú teda vhodné viac na PvP, iné zasa na PvE, povedal nám počas súkromnej hands-on prezentácie Alexej.
Pribudnú kolekcie aj modovanie zbraní
Support, za ktorého sme hrali, mal špeciálnu schopnosť, ktorá mu umožňovala označovať nepriateľov. Tento „debuff“ následne spôsobil, že dostávali väčšie poškodenie.
Každý operatívec dokáže postupovať na novú úroveň, ktorá je momentálne nastavená na level 30. Hraním vylepšujete vždy len konkrétnu rolu, za ktorú práve hráte, odomykáte nové schopnosti a výhody – ako napríklad extra granát či zásobník, prípadne niečo ako imunita voči slznému plynu. Každý má momentálne svoje vybavenie, ktoré nemôžete meniť, to sa však zmení s príchodom kolekcií, kde budú aj nové zbrane naviazané na operatívcov z iných ročníkov. Autori chcú tiež do hry zahrnúť modovanie, teda úpravu a vylepšovanie zbraní.
Vývojári momentálne pracujú aj na móde, ktorý je kombináciou PvE a PvP, tzn. hráč proti hráčovi, ale s asistenciou AI.
Chceme viac drámy
Úroveň AI je intuitívna: keď ste nováčik s nízkym levelom, hra vám veľa vecí odpustí. Iné to je však pri skúsenejších hráčoch, hra totiž berie do úvahy vaše štastitiky, ako napríklad to, koľko rán do hlavy ste zasadili. Existuje viacero variácií nepriateľov: niektorí sú podobní vám, iní však majú, napríklad, raketomet. Na ďalších typoch oponentov sa momentálne pracuje.
Demo, ktoré sme hrali, sa odohrávalo na Strednom východe. Cieľom misie bolo vyčistiť a udržať oblasť dovtedy, kým nepriletela stíhačka a nezhodila bombu na určitý objekt. „Momentálne pracujeme na dramatickejších intrách a dramatickejších záveroch misií, nielen: Bum a vyzdvihne vás helikoptéra,“ okomentoval záver našej misie Alexej. Vývojári momentálne pracujú aj na príbehovom režime, aby hra dostala potrebnú emociálnu hĺbku.
Nebude to žiadne pay-to-win, sľubuje Wargaming
Autori sa pôvodne zoberali aj nápadom zahrnúť do hry lootboxy, nakoniec však prítomné nebudú.
Hra bude obsahovať mikrotransakcie v podobe nákupu exkluzívnych operatívcov, podľa vývojárov však pôjde len o kozmetickú záležitosť. „Nebojte sa, žiadne zlaté náboje!“ žartoval Alexej. „Keď sme totiž vydali prvý teaser, ľudia začali lamentovať: Oh, dočerta, to budem musieť určite platiť za zlaté náboje! Ale nič také, nebojte sa. Hra je orientovaná na vašu zručnosť, neobsahuje žiadnych nevybalansovaných operatívcov, silnejších než ostatní, napríklad.“
Náš verdikt: Caliber má zatiaľ od hotovej hry ďaleko, najmä pokiaľ ide o množstvo ponúkaného obsahu – o tom, koniec koncov, svedčia aj plány samotného Wargamingu. Nás zhruba 15-minútová gameplay na Gamescome bavila, išlo totiž o jednoduchý, plynulý zážitok podobný hraniu Counter-Strikeu, len z pohľadu tretej osoby. Kladieme si však otázku, na ako dlho? Vývojári si budú musieť poradiť s výzvou, ako hru zatraktívniť z dlhodobého hľadiska. Podľa toho, čo sme počuli v Kolíne, s tým však plne rátajú.