Síce by nás to mrzelo, ale kolínsky veľtrh v sebe ukrýva oveľa viac než len najnovšie herné tituly.
Aj keď sme väčšinu času na Gamescome strávili za zatvorenými dverami prezentačných miestností, žasli sme nad svetom, ktorý sa otváral hneď pred vchodom do biznis zóny. Nie nadarmo sa Gamescom pýši titulom „Heart of Gaming“: výstavisko skutočne pumpovalo návštevníkov všetkými smermi, ako nejaké obrovské srdce. Nedá sa to prirovnať ani k obrovským športovým zápasom, ani ku koncertom či festivalom, a ani k žiadnym iným masívnym podujatiam. Viete, čo robí rozdiel? Prekvapivo, slovo samotné.
Na Gamescome sme videli mladých a starých, páriky, manželov, rodičov s deťmi. Videli sme domácich aj turistov z rôznych kútov Európy, medzi ktorých sme sami patrili. Videli sme fanúšikov mnohých druhov hier, ktorí si niesli suveníry zo stánkov rôznych herných vydavateľov či štúdií. Videli sme cosplayerov, Geralta a Yennefer, eflky z Warcraftu, dokonca aj pirátov, ktorí hudbou ako z podpalubia bavili okoloidúcich priamo na jednej z obrovských chodieb Koelnmesse. Diverzita bola neskutočná a každý návštevník prišiel kvôli niečomu inému, na rozdiel od, povedzme, futbalového zápasu, kde sa aj fanúšikovia delia podľa dresov a každý prišiel kvôli tomu istému.
Niežeby sme futbal nemali radi, to pozor. Šport je dôležitý, a platí to dvojnásobne pre mladých ľudí. Ale Gamescom má v sebe niečo, čo treba vyzdvihnúť, čím sa treba pochváliť a povedať: Áno, a my sme toho boli súčasťou. To, čo nájdete tam, nenájdete nikde inde – toľko čudákov pokope, no žiadne hádky, žiadne konflikty. Toľko rozdielov, no predsa spojených na podujatí, ktorého návštevnosť sa ráta na desaťtisíce. A trúfame si povedať, že nikto stade neodišiel smutný či sklamaný.
Je logické, že takáto perspektíva je cez obrovskú bublinu zábavnosti a veľkoleposti ukrytá kdesi v pozadí, ale pre nás to je jasný dôkaz toho, čo videohry, aj keď majú často kompetitívny charakter, spájajú. A to je dôležité.
A viete, prečo je ešte Gamescom dôležitý? Kvôli bezprostrednosti. Keď sa hráte, vidíte len výsledný produkt, no absolútne si ho neviete asociovať s nejakým človekom, tvárou. Verejnosť síce nemala toľko príležitostí stretnúť sa s vývojármi ako my, no predsa len sme vo zábavnej zóne postrehli zástupcov rôznych štúdií s visačkami na krku, podľa ktorých ste si ich vedeli zaradiť. Ak ste chceli, mohli ste ich osloviť a oni vám s radosťou odpovedali. Boli tu, koniec koncov, kvôli vám. Z mien v záverečných titulkách sa stali reálne osoby, a aj keby ste s nimi neprehovorili ani slovko, ten pocit, že boli tam, neďaleko vás, bol sám o sebe skvelý. Neboli to, aspoň zväčša, žiadne celebrity, aj keď o známych youtuberov – či skôr influencerov – na Gamescome núdza nebola, no boli to osoby, bez ktorých by naše obľúbené tituly neboli také, ako ich poznáme. Takí hrdinovia všedných dní.
Gamescom je jednoducho o hráčoch a aj keby sme si v Kolíne nezahrali jedinú hru, stále by sa tam o rok chceli vrátiť.
Prečítajte si viac o tom, čo sme na Gamescome zažili:
Prečítajte si tiež
Veľký ROZHOVOR s Danom Vávrom o Kingdom Come: Deliverance
FOTOGALÉRIA: