V Kolíne sme patrili medzi štastlivcov, ktorí mali možnosť pozrieť si gameplay debut z Life is Strange: Before the Storm. V ukážke nám zástupcovia z Deck Nine Games a Square Enixu ukázali novú, unikátnu gameplay mechaniku a demonštráciu následkov, ktoré môžu mať vaše zdanlivo triviálne rozhodnutia.
Z Before the Storm sme videli zhruba 20-minútovú prezentáciu, v ktorej sa Chloe pokúšala dostať na diskotéku v akejsi starej budove. Zaujímavé je, že bola sama, a jej najlepšia kamarátka Rachel Amber sa nikde v deme neukázala. Napriek tomu sme predsa len „stretli“ zopár známych tvárí; mamu Chloe, Joyce, riaditeľa Akadémie Blackwell Wellsa či dílera Franka, ktorý v prvom Life is Strange zohral menšiu, ale príbehovo dôležitú rolu.
Príbeh Before the Storm bude situovaný okolo dvojice tínedžeriek Chloe Price a Rachel Amber. Zatiaľ čo postavu Chloe dôverne poznáme z Life is Strange, Rachel pre nás aj naďalej zostáva pomerne tajomnou persónou. Vieme, že je to krásne a veľmi múdre dievča, ktoré túži po odchode z mestečka Arcadia Bay, a rozuzlenie jej smutného osudu patrilo k najsilnejším momentom prvej hry.
„Pozývame hráčov, aby si obuli topánky Chloe Price, ktorá nebola hrateľnou postavou v prvom dieli. Pozeráme sa na Chloein život tri roky pred udalosťami z prvej hry,“ objasnil nám hlavný scenárista hry Zak Garriss zo štúdia Deck Nine Games.
„Otec jej zomrel pred dvoma rokmi, Max sa odsťahovala, takže je to kapitola v Chloeinom živote, v ktorej je osamotená. Stretne však Rachel Amber, ktorá je niečo ako ´mýtická´ postava z prvého dielu. Každý, s kým ste sa rozprávali, mal o nej čo povedať… a teraz máte šancu sa s ňou stretnúť a rozhodnúť o tom, aké to ich priateľstvo s Chloe vlastne bolo.“
Chloe a Davidov predchodca na Akadémii Blackwell. V Before the Storm je Chloein nevlastný otec nezamestnaný.
Je teda zrejmé, že priateľstvo Chloe a Rachel bude v Before the Storm zohrávať zhuba takú dôležitú rolu, ako neskôr vzťah Chloe s Max. Vieme, že Chloe a Rachel si boli veľmi, veľmi blízke, no ako to už pri vzťahoch býva, nikdy nebývajú jednoduché a popísateľné jedným slovom. Opäť sa teda môžeme tešiť na psychologicky ladený podtón – dúfajme, že – zaujímavého príbehu, v ktorom sa dozvieme – a nepochybne aj rozhodneme – čo všetko sa medzi Rachel a Chloe odohralo. Dôležité bude nepochybne aj mentálne rozpoloženie samotnej Chloe, ktorá prežíva najťažšie obdobie vo svojom živote.
„Rozprávali sme sa aj s niekoľkýmu psychológmi. Naštudovali sme si výskumy o smútku, prečítali sme knihy – memoáre First-Person Accounts (ide o verejne dostupnú zbierku pamätí, ktoré spísali ľudia s rôznymi mentálnymi poruchami, pozn. red),“ prezradil pre Gamesite.sk Garriss.
Life is Strange: Before the Storm bude príbehovo aj charakterovo motivovanou hrou, čo sa týka obsahu. Z hľadiska gameplay si však autori museli poradiť s novou výzvou – absenciou možnosti vrátiť čas, ktorá bola v Life is Strange kľúčovým elementom; ako z hľadiska hrateľnosti, tak aj samotného príbehu.
Práve „rewind“ bol tým vysoko unikátnym prvkom, ktorý hre pomohol presláviť sa , no Garriss si nemyslí, že by bola táto mechanika tým zákadným pilierom, ktorý Life is Strange udržal nad vodou, vysoko medzi oblakmi hráčskej priazne.
„Absencia možnosti vrátiť čas bola ťažkou, no súčasne aj vzrušujúcou výzvou. Existujú príbehové dôvody, prečo Chloe nemá také schopnosti. Keď sme sa pozreli na to, čo chce komunita, čo hráči milovali v prvej hre, zistili sme, že je to príbeh, s ktorým sa dokážu stotožniť. Reálne pôsobiace postavy, ktoré bojujú so skutočnými problémami,“ myslí si Garriss.
Alejandro Gallardo (vpravo), dizajnér zo Square Enixu, nám na Gamescome predviedol krátku ukážku z Before the Storm. Boli sme nadšení tým, čo sme videli.
Nájsť náhradu za schopnosť učiniť niekoľko rozhodnutí v jednej situácii a následne si vybrať to, ktoré nám najviac vyhovuje (aj keď bez možnosti vedieť, aké následky bude mať v budúcnosti), bolo nepochybne komplikované, no ani zďaleka nešlo o ten najväčší problém, s akým sa vývojári stretli.
Chloe, hlavnú postavu v prequeli ku Life is Strange, sme si zamilovali nielen vďaka tomu, akým spôsobom bola napísaná, ale tiež vďaka úžasnému dabingu talentovanej Ashly Burch. Tá si však svoju rolu v Before the Storm nezopakuje.
„Ashly Burch bola vitálnou súčasťou prvej hry, kde si zahrala za Chloe,“ povedal nám na Gamescome Garriss.
„Ashly je tiež členom únie SAG-AFTRA (americká asociácia zábavného priemyslu, do ktorej patria aj mnohí herci, pozn. red), ktorá je momentálne v štrajku. Dozvedeli sme sa to priamo počas vývoja Before the Storm. Bola to pre nás veľká rana, milovali sme ju ako Chloe v prvom dieli. Mala osobitný štýl, vďaka ktorému bola postava Chloe perfektná. Ale spolupracujeme s ňou aj naďalej.“
„Okrem toho, že je herečka, je aj scenáristkou, takže sme si ju najali ako konzultantku pre príbeh hry. Prečítala si všetky naše skripty, stretol som sa s ňou a spolu sme si prešli každý dialóg. Čo sa Chloe týka, Ashly má unikátnu perspektívu, a to bolo pre nás, počas vývoja, veľmi prospešné.“
Ashly Burch možno viacerí z vás budú poznať ako Aloy z úspešnej exkluzivity pre PlayStation 4, Horizon: Zero Dawn. Ako Chloe ju v Before the Storm nahradí Rhianna DeVries, ktorá v prvom dieli vďaka motion capture prepožičala modrovlasej rebelke svoje pohyby a gestá.
Jedným z najväčších rozdielov medzi Before the Storm a Life is Strange bude dĺžka hry. Zatiaľ čo prvá hra sa skladala až z piatich epizód, tentoraz budeme mať k dispozícii len tri, pričom každá bude, podľa Zaka Garrissa, dlhá od dvoch do štyroch hodín. Obsahovo však údajne dostaneme to, čo sme si zamilovali v originálnom LiS.
„Bude to veľmi podobné ako v prvom dieli. Až do samotného konca hry budete čeliť mnohým morálnym dilemám a výzvam,“ sľubuje scenárista.
„Z hľadiska gameplay bude mať Before the Storm familiárny ´feeling´, ktorý poznáte z prvej hry: spôsob, akým skúmate okolie či predmety, interaktívne puzzle, dialógy s NPC… zaviedli sme aj niekoľko nových mechaník, ako napríklad ´backtalking´,“ ozrejmil Garriss. Voľne preložiteľné ako „ukecávanie“, práve táto mechanika nahradí v unikátnost schopnosť vrátenia času, ktorá bola špecifická pre Max.
My sme mali možnosť vidieť tento prvok v praxi. Nielenže ide o obstojnú náhradu, ktorá z hľadiska hrateľnosti ponúkne hráčom nové scenáre rôznych situácií a dá im na výber, akým spôsobom chcú zvládnuť konfliktné momenty, no „backtalking“ je, vo svojej podstate, schopnosťou, ktorá sa ku Chloe a jej povahe perfektne hodí.
Určite si aj vy spomínate na to, aká drzé, no aj presvedčivé dokázalo toto dievča byť; nečudo, že sa v prequeli, ktorý je venovaný práve nej, autori rozhodli spraviť z tejto prednosti jej „zvláštnu schopnosť“.
„Debutujeme s tým tu na Gamescome. Ide o unikátny dialóg, akýsi systém mini-hier, ktorý vám umožní rozprávať spôsobom, akým rozpráva Chloe, keď chce niekoho naozaj nahnevať, alebo niekoho zmanipulovať, aby spravil to, čo ona chce,“ opísal
Garriss Chloeinu výrečnosť a bližšie nám opísal, aké výhody, no aj negatíva bude táto cesta mať.
„Ak si zvolíte možnosť obísť ´backtalking´, budete mať inú možnosť, ako dosiahnuť to, čo chcete. Ak si však zvolíte ´backtalking´… vo väčšine prípadov je to v podstate ´výzva do boja´. Poviete počas toho viac vecí, ktoré druhú stranu zrejme nepotešia. Ak sa raz do toho pustíte, nie je cesty späť. Ak uspejem a dosiahnem, čo chcem, možno si tým zničím vzťah s danou osobou: presviedčam ju, aby spravila niečo, čo ona nechce. Ak neuspejem, možno to nebude také zlé, ale aj tak som sa o to snažil. A aj to bude mať následky. Ak by som to celé obišiel, malo by to zasa celkom iné konzekvencie.“
Logicky nám z toho vyplýva, že väčšina problémov, pred ktoré nás hra postaví, bude mať viacero riešení. V demo ukážke, ktorú nám Square Enix a Deck Nine Games ukázali, sa Chloe pomocou schopnosti „backtalking“ snažila presvedčiť vyhadzovača pred diskotékou, aby ju pustil dnu. Nakoniec sa jej to podarilo a vo vnútri stretla dílera Franka, od ktorého chcela kúpiť marihuanu. V závislosti od toho, či pred tým ukradla peniaze z kufra predavača predražených tričiek, mala možnosť vyplatiť u Franka svoj takmer 200-dolárový účet a získať tak drogu, alebo mohla aj odmietnuť zaplatiť a peniaze si nechať.
Ak si Chloe peniaze nechala, mohla ich použiť napríklad na to, aby pomohla mame vyplatiť dlh dávno po dobe jeho splatnosti. Ak si kúpila marihuanu, v cut-scéne z nasledujúceho rána fajčila namiesto cigarety „trávu“, z čoho neskôr mohla mať problém v škole. Viac vám určite prezrádzať nebudem, no demonštrácia z Before the Storm bola pôsobivá. Vývojári mysleli dokonca aj na také detaily, ako je Chloeino oblečenie; vraj si budeme môcť sami vybrať, čo bude mať hlavná postava oblečené. Ide o detail, ale ak to reflektuje hĺbku toho, do akej miery budeme môcť o Chloe rozhodovať, sú to skvelé správy.
Hra si podľa autorov dáva záležať na detailoch, o ktorých rozhodujú samotní hráči.
Ak si autori dali záležať na tom, aby bola celá hra tak prepracovaná ako prezentované demo, môžeme sa tešiť na ďalší úžasný zážitok – podobný tomu z prechádzajúcej hry. A ktovie, možno ho aj prekoná…
Prequel ku Life is Strange, Before the Storm, bude podobne ako jeho predchodca kompletne situovaný do fiktívneho mesta Arcadia Bay. Prvej epizódy z troch sa dočkáme už budúci týždeň vo štvrtok, 31. augusta.
Na otázky o hre odpovedal pre portál Gamesite.sk Zak Garriss, hlavný scenárista príbehu.