Lara Croft vyzerá v novom dobrodružstve vynikajúco. Či už z vizuálneho hľadiska alebo atmosférou, Rise of the Tomb Raider má podľa nás potenciál stať sa doteraz najlepšou hrou s Larou Croft.
Ak by sme chceli byť ironickí, povedali by sme, že Naughty Dog odložili Uncharted 4 na začiatok budúceho roka, aby nemuseli čeliť novej Lare. Tá príde počas Vianoc na konzoly Xbox a my sme si na E3 pozreli zábery z hrania verzie pre Xbox One. Časť prezentácie je teraz voľne dostupná na YouTube, informovali sme o nej v krátkej novinke.
Odporúčame, aby ste si 15-minútové video pozreli. Zachytáva časť hry, ktorá sa odohráva v zasneženej oblasti. Lara má v prvom rade starosti, aby prežila. K slovu sa neskôr dostane aj objavovanie hrobiek, ktoré sme si obľúbili najmä v starších dieloch a ich prieskum. My sme videli obe časti, pretože, ako nám povedal kreatívny riaditeľ Noah Hughes: „Našim cieľom je ukázať vám dnes čo najviac záberov z hrania.“
Hughes komentoval celý priebeh takmer polhodinového hrania. My sme hru do rúk nedostali, prezentácia však prezradila viacero herných konceptov, ktoré sa v Tomb Raiderovi objavia. Spomeňme napríklad crafting, ktorý je v poslednej dobe súčasťou každej „správnej“ survival akcie. Podobne ako v The Last of Us, aj v Rise of the Tomb Raider budete zbierať predmety po hernom svete a kombinovať ich.
Objekty sú rozdelené na bežné a vzácne. Tento údaj hovorí o tom, ako často ich nájdete. Bežné je napríklad drevo, ktoré je takmer na každom kroku. Koža niektorých zvierat je však vzácna a preto si musíte zvážiť, akým spôsobom ju využijete. Pomocou craftingu môžete zlepšovať zbrane alebo sa liečiť. Z pohľadu hráča je tento systém nenáročný na osvojenie, avšak funguje lepšie ako automatické uzdravovanie alebo vylepšovanie na základe získaných bodov atď. Je super, že napr. otrávené šípy si vytvoríte vďaka škodlivým hríbom.
„Chceli sme vytvoriť ten najlepší herný zážitok,“ pokračuje v prezentácii Hughes. Hoci je už tretí deň E3-ky a on spolu s tímom vývojárov dookola prezentuje tu istú ukážku, nadšenie z hry ho neopúšťa. Dychtivo prezentuje zmeny a hovorí o tom, že lozenie po stromoch a plávanie je dôležité nielen z hľadiska štýlového zneškodnenia nepriateľov, ale aj kvôli prieskumu herného sveta. Môžete nájsť nové miesta, kam by ste sa inak nedostali. Dodajme, že skákanie po stromoch nám pripomenulo tretí Assassin´s Creed.
Akurát sledujeme bojovú scénu, kde sa Lara skrýva v kríkoch. Vývojár, ktorý hru hrá, volí stealth prístup a nepriateľov skupinovo zneškodní pomocou bandasky s benzínom. Lara ju zapáli a efektívne ju tak premení na obrovský „molotov“. „Treba využiť možnosti herného sveta,“ komentuje Hughes a nepriamo nám tak naznačuje, že každá situácia má viacero možností, ako ju vyriešiť. Nemáme na mysli spletité cestičky, ale skôr drobné detaily, ktoré sa nachádzajú v okolí hlavnej hrdinky.
Medzičasom sa Lara snaží prežiť v boji s medveďom. Uteká pred ním, avšak umiera, pretože ju vývojár nechal utekať v snehu. Po reštarte tu istú chybu nerobí. Lara beží po drevených častiach, ktoré sa nachádzajú v snehu a pohyb je o poznanie rýchlejší. Nasleduje krátka animácia a nutnosť stlačiť správne tlačidlo. Jednoduchým QTE segmentom sa nevyhneme (nebudú vás iritovať, ale vedeli by sme si predstaviť hru aj bez nich). A takisto ani filmovým situáciám, kedy život hrdinky visí doslova na vlásku. Uncharted tieto momenty doviedol do dokonalosti a teraz sa objavujú aj v Tomb Raiderovi. Respektíve, objavili sa už v minulosti, teraz sú však „epickejšie“.
„Odmeňujeme hráčov za to, že preskúmavajú herný svet,“ pokračuje kreatívny riaditeľ hry. Zároveň dodáva, že Rise of the Tomb Raider ponúkne všetko, čo majú hráči radi – bojovú zložku, lov zvierat, zbieranie predmetov, crafting, atraktívne príbehové misie, skúmanie herného sveta, ale aj schopnosti, ktoré je možné vylepšovať.
Hoci vývojári vylepšili survival mechaniky, nezabúdajú, že Tomb Raider bol vždy synonymom preskúmavania úžasných hrobiek. Tie boli často nebezpečné, pretože obsahovali nástrahy, pasce. Vyžadovali aj logické myslenie a hráči museli riešiť rôzne hádanky. Všetky tieto prvky sa majú objaviť aj v tohtoročnej hre. Drobnú ochutnávku sme videli na E3 a áno, druhá časť prezentácie bola na nepoznanie od prvej.
Zasneženú krajinu nahradilo slnečné prostredie a Lara, ktorá pred pár minútami takmer zmrzla, behala a skákala v športovom tielku. Videli sme aj pasce a jeden príklad nenáročnej logickej hádanky. Ani v dungeonoch sa však nezbavíme aspektu prežitia a filmových prestrihov. Vynikajúce audiovizuálne spracovanie však ostáva zachované.
Rise of the Tomb Raider pravdepodobne nikoho neohúri originalitou. Hra ako celok by však mohla fungovať veľmi dobre. Určitú podobnosť so sériou Uncharted nemožno neprehliadnuť, avšak taký je trend dnešných hier. Nová Lara pravdepodobne ponúkne výborný zážitok, najviac sme zvedaví, ako autori spracujú časti, kde hrdinka hľadá a skúma už spomenuté hrobky.